سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۰۴

اخبار

به بهانه روز جهانی پارکینسون؛ پارکینسون، دردی بدون درمان اما قابل پیشگیری

پارکینسون به عنوان یک نارسایی عصبی اغلب افراد کهنسال را هدف قرار می‌دهد و تقریبا درمان خاصی نیز تاکنون برای آن پیش‌بینی نشده اما به گفته برخی پزشکان راه‌هایی برای پیشگیری از آن وجود دارد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ سالانه تعداد قابل توجهی از سالمندان به بیماری پارکینسون مبتلا می‌شوند، بر اساس آمارهای ارائه شده به ازای هر ۱۰۰ شهروند، یک نفر به بیماری سالمندی یا پارکینسون مبتلا می‌شود.

پارکینسون بیماری ناشی از اختلالات عصبی و تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی بوده و منجر به تخریب سلول‌های عصبی در مغز می‌شود.

لرزش، سفتی و خشکی اندام‌ها، حرکات کُند بدن و تعادل ضعیف از نشانه‌های این بیماری است که به آن فلج لرزان هم می‌گویند.
نکته قابل تامل در مورد پارکینسون این است که میزان شیوع این بیماری در ایران و جهان به صورت یکسان می‌باشد.

1

علائم بیماری پارکینسون

این بیماری سخت درمان باعث لرزش اندام و ضعف تدریجی نقاط مختلف بدن شده به طوری که بیمار به تدریج مهارت‌های حرکتی خود را از دست می‌دهد.
بیماری پارکینسون معمولا با لرزش غیرارادی یک دست آغاز می‌شود و به تدریج اکثر اندام‌ها را درگیر می‌کند. عدم تعادل، درد عصبی، بی‌اختیاری، اختلال ‌خواب، تعریق بیش‌از حد، افسردگی و اضطراب از دیگر علائم این عارضه است.
علائم اولیه بیماری شامل لرزش بی‌اختیار دست، انگشتان دست و چانه، ریز شدن دست‌خط، کاهش حس بویایی، اختلال خواب و بدخوابی، مشکل در حرکت و راه رفتن و کاهش تعادل، احساس سفتی و کاهش انعطاف‌پذیری پاها، یبوست، کاهش تن صدا، سرگیجه و غش کردن است.
در مجموع می‌توان گفت این عارضه ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است که منجر به آسیب به سلول‌های عصبی می‌شود. این افراد به مرور از شرکت در اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی سر باز می‌زنند و دچار افسردگی می‌شوند.
معمولا علائم پارکینسون از ۵۰ سالگی نمایان می‌شود. البته ممکن است از هر ۲۰ بیمار مبتلا، علائم در یک نفر قبل از ۴۰ سالگی بروز کند. بر اساس بنیاد پارکینسون، مردان ۱.۵ برابر بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار دارند.

پارکینسون و تغذیه

متخصصان، ویتامین دی D و نور کافی آفتاب، ترکیبات حاوی کافئین مثل چای و قهوه را جز علل احتمالی کاهش دهنده بروز بیماری می دانند.

آمار مبنتتلایان

در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به پارکینسون مبتلا هستند. پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی پس از آلزایمر است.
در تقویم سلامت یازدهم آوریل مصادف با ۲۲ فروردین با هدف افزایش آگاهی مردم در مورد دومین اختلال شایع عصبی، به عنوان روز جهانی پارکینسون Parkinson’s Disease نامگذاری شده و شاید این مناسبت بهترین بهانه برای معرفی یکی از نارسایی‌های عصبی باشد که طیفی از بزرگسالان از آن رنج می‌برند و کیفیت زندگی و سلامت آنان را تحت‌الشعاع قرار داده است.
گفتنی است بیماری پارکینسون در سال ۱۸۱۷ توسط جیمز پارکینسون بریتانیایی با واژه 'فلج لرزان' (shaking palsy ) توصیف شد. روز یازدهم آوریل سال ۲۰۰۵ میلادی طی اجلاسی به مناسبت روز جهانی پارکینسون در لوکزامبورگ، «لاله قرمز» به عنوان نماد جهانی بیماری پارکینسون انتخاب شد.
 
۲۲ فروردین ۱۴۰۱ ۰۹:۳۸
تعداد بازدید : ۲۸۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید