سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۲۹

اخبار

فلج اطفال، بیماری حاد ویروسی که هنوز یک تهدید است

هجدهم تا بیست و چهارم فروردین‌ماه در راستای افزایش آگاهی عمومی و پیشگیری از بیماری فلج اطفال که همچنان یک تهدید محسوب می‌شود، هفته ملی ریشه کنی فلج اطفال نامگذاری شده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعتنفت گچساران؛ فلج اطفال بیماری است که با وجود تلاش‌های گسترده جهانی برای ریشه‌کنی آن در سال‌های گذشته، همچنان در مناطقی از جهان خودنمایی می‌کند.
از سال‌های دهه ۸۰ میلادی که اقدام‌های فراگیر و جهانی برای ریشه‌کنی بیماری هولناک فلج‌اطفال آغاز شده، تاکنون شمار مبتلایان به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

1

روند رو به کاهش شمار مبتلایان به این بیماری سبب شد تا برخی کارشناسان بهداشت جهانی از ریشه‌کنی فلج‌اطفال سخن به میان آورند. این در حالی است که جنگ‌ها و ناآرامی‌هایی که در سراسر جهان روی می‌دهد، سبب بازگشت سایه شوم فلج‌اطفال بر مناطقی از کره خاکی شده است.
فلج اطفال، بیماری‌ای ناتوان کننده
بیماری فلج‌اطفال با نام علمی «پولیومیلیت» (۱) نوعی بیماری ویروسی شدید است. به گفته کارشناسان، ویروس‌های عامل فلج‌اطفال از خانواده «انترو ویروس» (۲) هستند که با هجوم به دستگاه عصبی، آسیب‌های جبران ناپذیری را بر عضله‌های گوناگون بدن تحمیل می کنند.
ویروس فلج‌اطفال، ویروسی است که بر قسمتی از نخاع به نام شاخ قدامی می‌نشیند و نشانه‌های نوعی فلج (فلج شل) را پدیدار می‌سازد. در این بیماری، ویروس بخشی از دستگاه عصبی را ویران می‌کند.
با توجه به بخشی که در دستگاه عصبی ویران شد و گستردگی آن، عضله یا عضله‌های همپیوند نیز آسیب می‌بینند؛ آسیب‌هایی که بیشتر در قسمت‌های پایین تنه بروز می‌یابد. بر اثر بیماری، عضله‌های یاد شده از انرژی مورد نیاز خود بی‌بهره می‌مانند و رشد نمی‌کنند، بنابر این لاغر می‌شوند و رو به ضعف می‌نهند.
بنابر این، اندام‌هایی چون مچ پا، ران، زانو و ... به صورت جداگانه یا همزمان دچار ناتوانی حرکتی می‌شوند.
نشانه‌های آشکار فلج‌اطفال، اندام‌های تغییر شکل یافته و ناهمگون با یکدیگر، استخوان‌های رشد نیافته و عضوهای ناپایدار و تخریب شده است.
راه‌های انتقال ویروس فلج‌اطفال و پیشگیری از آن 
ویروس فلج‌اطفال معمولا کودکان زیر ۵ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اغلب از طریق ویروس‌های دهانی یا مدفوع و همچنین از طریق مواد غذایی و آب آلوده منتقل می‌شود. 
این ویروس به سرعت در روده گسترش پیدا کرده و به سیستم اعصاب حمله می‌کند و در عرض چند ساعت منجر به فلج و معلولیت می‌شود.
تب، خستگی، سردرد، استفراغ، سفتی گردن و بدن درد از مهمترین علایم این بیماری هستند. هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد و فقط می‌توان با واکسن از وقوع آن پیشگیری کرد.
در پاره‌ای از موارد شبیه بودن نشانه‌های فلج اطفال به بیماری‌های دیگر مانند سرماخوردگی سبب شده تا پیامدهای فلج اطفال با عوارض داروهایی چون «پنی سیلین» اشتباه گرفته شود. این در حالی است که ویروس فلج اطفال عامل بیماری بوده و نه تزریق داروهای یاد شد.
گفتنی است براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی ۲۰ سال گذشته هیچ موردی از فلج اطفال در کشور مشاهده نشده است. اما طرح واکسیناسیون برای ایمن سازی اطفال تا ریشه کنی کامل این بیماری اجرا خواهد شد.
 
۲۱ فروردین ۱۴۰۱ ۱۴:۰۹
تعداد بازدید : ۲۶۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید