سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۴۱

اخبار

روز جهانی سلامت و هفتاد و چهارمین سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت

امروز روز جهانی سلامت و بهداشت و هفتاد و چهارمین سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ از سال ۱۹۴۸، سازمان جهانی بهداشت تصمیم به نامگذاری هفتم آوریل (۱۸فروردین) هر سال به عنوان روز جهانی بهداشت و سلامت نمود و همواره این روز توسط سازمانهای بین المللی، منطقه‌ای و محلی به عنوان فرصتی برای افزایش آگاهی و جلب مشارکت همگان برای بهبود وضعیت سلامت شهروندان تلقی می‌گردد، همچنین این روز فرصتی برای افزایش آگاهی‌های عمومی در مورد نگرانی‌های خاص در مورد بهداشت عمومی است.
داشتن سلامتی موضوع بسیار مهمی است و یکی از دغدغه‌های هر فرد و هر جامعه‌ای محسوب می‌شود به همین دلیل بزرگداشت روز جهانی بهداشت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

شعارهای رزو جهانی بهدشت

سازمان جهانی بهداشت در روز جهانی سلامت سال 2019 به موضوع "مراقبت های اولیه بهداشتی برای پوشش همگانی سلامت"، روز جهانی سلامت سال 2020 به موضوع "تقویت پرستاری و مامایی برای دستیابی به سلامت برای همه توسط همه"  و روز جهانی سلامت در سال ۲۰۲۱، "ایجاد جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر برای همه  Building a fairer, healthier world" پرداخته، همچنین در سال جاری به موضع "سیاره ما سلامتی ما" پرداخته است. 

1

سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از موسسه‌های وابسته به سازمان ملل با رسالت ارتقای آگاهی عموم مردم درباره موضوع خاص بهداشتی تاسیس شد و مهمترین هدف آن هماهنگی و ارتقا وضعیت بهداشت عمومی در سطح جهان است تا با تلاش جمعی، وضعیت سلامت بهبود پیدا کند.
بهداشت زیر بنای فعالیت‌های اقتصادی و پیشرفت‌های اجتماعی یک ملت محسوب می‌شود و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی است و جامعه سالم و تندرست می‌تواند از منافع خود دفاع و حقوق خود را کسب کند. به همین دلیل هم نهادها و موسسه‌های مختلفی در حوزه بهداشت در سطح کشورها و در سطح جهانی فعال هستند.
ساختار سازمان
سازمان بهداشت جهانی در ۲۰۱۲ میلادی دارای ۱۹۴ عضو بود که شامل اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل متحد است و مقر اصلی آن نیز در ژنو واقع در سوییس قرار دارد و به طور معمول هر ساله در ماه می میلادی یک جلسه عمومی با حضور اعضا در مقر اصلی برگزار می‌شود و دبیر کل آن نیز پس از یک دوره پنج ساله تغییر می کند.
این سازمان دارای ۶ دفتر منطقه‌ای آفریقا (برازاویل، کنگو)، آمریکا (واشنگتن دی‌سی، ایالات متحده)، مدیترانه شرقی (قاهره، مصر)، اروپا (کپنهاگ، دانمارک)، جنوب شرق آسیا (دهلی نو، هند) و غرب اقیانوسیه (مانیل، فیلیپین) است که هر کدام کشورهای منطقه خود را پوشش می‌دهند. هر کمیته منطقه ای از وزرای بهداشت کشورهای عضو تشکیل می‌شود.
اهداف سازمان
به طور کلی سازمان بهداشت جهانی شعار اصلی خود را دستیابی به بالاترین سطح بهداشت حق همه مردم است، قرار داده و بر این پایه اهدافی همچون اجرای نقش رهبری در خصوص مسایل حیاتی و مهم سلامت، شکل دادن به تحقیقات و برنامه‌های مرتبط با سلامت و انتشار مطالب و دانش‌های با ارزش، تعیین استانداردها و هنجارها و نظارت برای اجرای دقیق آن‌ها ، سیاستگذاری کلی و تعریف برنامه‌ها و تنظیم اسناد و اساسنامه‌های سلامت، پشتیبانی فنی و ایجاد زیر ساخت‌ها و سازمان‌های مورد نیاز برای بهبود سلامت و نظارت بر وضعیت سلامت و ارزیابی روند سلامت جامعه جهانی برای خود تعیین کرده است.
مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران بر خود لازم می‌داند ضمن تبریک روز جهانی بهداشت و سلامت از تمامی فعالان حوزه سلامت و حمایتگران عرصه سلامت که با مسئولیت‌پذیری و اخلاق حرفه‌ای برای سلامت هم‌وطنان خود تلاش می‌کنند قدردانی نماید.
 
۱۸ فروردین ۱۴۰۱ ۱۲:۴۹
تعداد بازدید : ۳۶۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید