سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۱۴

اخبار

مرکز مشاوره و بهداشت روان صنعت نفت گچساران از کودکان اوتیسمی حمایت می‌کند

کارشناس گفتار درمانی مرکز مشاوره و بهداشت روان صنعت نفت گچساران با اعلام اینکه این مرکز با ارائه خدمات توانبخشی از کودکان اوتیسمی حمایت می‌کند، گفت: سال گذشته ۹۰ جلسه گفتار درمانی برای کودکان اوتیسمی در این مرکز برگزار شد.
امین پناهی در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ضمن گرامیداشت دوم آوریل روز جهانی اوتیسم با بیان اینکه مهمترین راه درمان و کمک به کودکان اوتیسم بحث توانبخشی شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و رفتاردرمانی است، افزود: این خدمات توانبخشی، بسته‌ای است که کودک دارای اوتیسم می‌تواند همزمان آنها را در مرکز مشاوره و بهداشت روان صنعت نفت گچساران دریافت کند.

1

وی تاکید کرد: کودک دارای اوتیسم می‌تواند به جامعه بازگردد به شرط آنکه خدمات را به‌موقع و به اندازه دریافت کند.
پناهی عنوان کرد: اوتیسم نوعی اختلال عصبی و رشدی است که در آنها، رشد و تحول صحیح مغز یا دستگاه عصبی مرکزی مختل می‌شود. این اختلال در دو زمینه رفتاری از جمله نقص در ارتباط اجتماعی و رفتارها، علایق یا فعالیت‌های تکراری و محدود بروز می‌کند.
به گفته کارشناس گفتار درمانی مرکز مشاوره و بهداشت روان صنعت نفت گچساران،  ۷۵ تا ۸۸ درصد بچه‌هایی که در طیف اوتیسم قرار دارند، علامت‌هایی از این اختلال را در دو سال اول زندگی‌ نشان می‌دهند.
پناهی افزود: کودکانی که در مراکز مربوطه تحت برنامه های آموزشی و توانبخشی قرار می‌گیرند بعد از ترخیص، متناسب با شرایط، به مهد و مدارس عادی، استثنایی، مراکز توانبخشی حرفه‌ای و ... ارجاع می‌شوند. 
این کارشناس به جزییات اختلال اوتیسم اشاره کرد و گفت: اصطلاح "اختلال طیف اوتیسم" و یا مخفف آن  ASD، یکی از ۶ اختلال دسته‌بندی شده در طبقه اختلالات عصبی-رشدی است که در آنها، رشد و تحول صحیح مغز یا دستگاه عصبی مرکزی مختل می شود. این اصطلاح به مشکلاتی در عملکرد مغز و دستگاه عصبی اشاره دارد که همزمان با رشد فرد، بر هیجان، توانایی یادگیری و حافظه او تاثیر منفی می‌گذارند.
وی اضافه کرد: علامت‌های این اختلال، بسته به شدت آنها، سطح رشدی و سن تقویمی، بسیار متغیر هستند. علایم این اختلال از ۱۸ ماهگی بروز یافته و معمولا در ۲۴ ماهگی قابل تشخیص است. این اختلال باعث می‌شود که مغز نتواند در زمینه ارتباطات اجتماعی و رفتارهای ارتباطی به درستی عمل کند.
پناهی به خصوصیات اصلی اختلال طیف اوتیسم اشاره کرد و گفت: این اختلال با نشانه‌هایی در دو زمینه رفتاری مشخص شده‌اند که عبارتند از نقص در ارتباط اجتماعی و رفتارها، علایق یا فعالیت‌های تکراری و محدود است از این رو شدت اختلال طیف اوتیسم بر اساس نقص‌های موجود در ارتباط اجتماعی و روند رفتارهای محدود و تکراری در سه سطح نیازمند حمایت، نیازمند حمایت زیاد و نیازمند حمایت بسیار زیاد، تعیین می‌شود.
کارشناس گفتار درمانی مرکز مشاوره و بهداشت روان صنعت نفت گچساران تصریح کرد: ارتباط برقرار نکردن با دیگران و دنیای خارج، ناتوانی در گفتار، نداشتن ارتباط چشمی، حرکات تکراری، پریدن، خنده و گریه، نگرانی و ترس بی دلیل، دادن پاسخ‌های غیر معمول به افراد، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر و حساسیت‌های غیر معمول در حواس پنجگانه برخی از نشانه‌های اوتیسم است که در همه افراد نیز یکسان نیست.
پناهی افزود: شدت اختلال طیف اوتیسم بر اساس نقص های موجود در ارتباط اجتماعی و روند رفتارهای محدود و تکراری در سه سطح ۱ نیازمند حمایت، سطح ۲ نیازمند حمایت زیاد و سطح ۳ نیازمند حمایت بسیار زیاد، تعیین می‌شود.
وی با بیان اینکه والدین کودکان مبتلا به اوتیسم نگرانی‌های زیادی دارند و به دلیل ناشناخته بودن این بیماری، با چالش‌های بسیاری در سطح جامعه مواجه می‌شوند، عنوان کرد: والدین باید بدانند که این اختلال به کمک افراد آگاه و مشاوره، کاملا قابل کنترل است و به راحتی می‌توان مهارت های ارزشمندی را به این کودکان آموخت .
پناهی با اعلام اینکه والدین در صورت مشاهده علایم غیر طبیعی در کودک، بدون تعلل به مراکز درمانی مراجعه و کمک بخواهند، گفت:  در صورتی‌که تشخیص داده شد که کودک به اوتیسم مبتلاست، وارد مرحله بعدی می شوید . هرچه زمان تشخیص زودتر باشد، کودک شانس بیشتری برای یادگیری و رشد طبیعی دارد.
 
۱۶ فروردین ۱۴۰۱ ۱۰:۴۸
تعداد بازدید : ۵۰۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید