سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۵۲

اخبار

روز جهانی اوتیسم با شعار "فراگیری در محیط کار، چالش‌ها و فرصت‌ها در جهانی پسا همه‌گیر"

۱۸ دسامبر ۲۰۰۷، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای را تصویب و دوم آوریل را به عنوان روز جهانی آگاهی از اوتیسم (World Autism Awareness Day) به رسمیت شناخت که هدف آن یادآوری و ترغیب کشورها در جهت افزایش آگاهی در مورد افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در سراسر جهان است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و. درمان صنعت نفت گچساران؛ روز جهانی "آگاهی از اتیسم" یکی از هفت روز رسمی بهداشت سازمان ملل است که انجمن‌های اتیسم را در سراسر جهان متحد می‌کند تا در مواردی مانند تحقیق، تشخیص، معالجه و تشخیص به کسانی کمک کند که تحت تأثیر این اختلال رشد قرار می‌گیرند. این رویداد برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی توسط مجمع عمومی سازمان ملل و به اتفاق آراء با هدف افزایش آگاهی در مورد این بیماری شکل گرفت.

1

روز جهانی آگاه‌سازی اتیسم سال ۲۰۲۲ با شعار "فراگیری در محیط کار، چالش‌ها و فرصت‌ها در جهانی پسا همه‌گیر" نامگذاری شده است.
اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص‌های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است.
اوتیسم یکی از پنج بیماری است که در مجموع به آنها 'اختلالات نافذ رشد' می‌گویند، این پنج بیماری عبارت از اوتیسم‌، اختلال آسپرگر، اختلال عدم تمرکز دوران کودکی، اختلال رِت و اختلالات نافذ رشد هستند. 
مهمترین نشانه‌های اوتیسم
دیر به حرف افتادن یا عدم تمایل به صحبت کردن، مشکل در درک دیدگاه گوینده، استفاده از کلمات و عبارت‌های تکراری، تکرار رفتارهای کلیشه‌ای مانند تکان دادن دست یا بدن، تمرکز طولانی مدت روی اشیا، خودزنی، پرخاشگری، ناتوانی در بیان اسم، ناتوانی در برقراری ارتباط چشمی، علاقه به بازی‌های تکراری، خیره شدن به یک شی یا تصویر، فقدان حس همدلی و به اشتراک گذاشتن احساسات و عدم تمایل به ایجاد دوستی با هم سن و سالان از مهمترین نشانه‌های این اختلال است.
تشخیص بیماری اوتیسم
معمولا تشخیص بیماری اوتیسم بین ۲۱ ماهگی تا ۲۴ ماهگی نوزاد صورت می گیرد؛، البته گاهی اوقات این زمان تا چهار سالگی کودک نیز طول می‌کشد.
آمار ابتلا به بیماری اوتیسم
بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، از هر ۱۵۰ کودک در سراسر جهان، یک نفر به اختلال اوتیسم (ASD)  مبتلا است و احتمال بروز این بیماری در تمام گروه‌های نژادی، قومی، اجتماعی و اقتصادی وجود دارد.
اوتیسم در پسران (از هر ۴۲ پسر یک نفر) شایع‌تر از دختران (از هر ۱۸۹ نفر یک نفر) است.
والدین کودکان مبتلا به اوتیسم نگرانی‌های زیادی دارند و به دلیل ناشناخته بودن این بیماری، با چالش‌های بسیاری در سطح جامعه مواجه می‌شوند. والدین باید بدانند که این اختلال به کمک افراد آگاه و مشاوره، کاملا قابل کنترل است و به راحتی می‌توان مهارت های ارزشمندی را به این کودکان آموخت.
در صورت مشاهده علایم غیر طبیعی در کودک، بدون تعلل به مراکز درمانی مراجعه کنید و کمک بخواهید، در صورتی‌که تشخیص داده شد که کودک به اوتیسم مبتلاست، وارد مرحله بعدی می شوید. هرچه زمان تشخیص زودتر باشد، کودک شانس بیشتری برای یادگیری و رشد طبیعی دارد.
هر چند آمار دقیقی از مبتلایان به اختلال طیف اوتیسم در کشور وجود ندارد اما براساس پیش بینی سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت بیش از ۷۰۰ هزار نفر در ایران به این اختلال دچار هستند. 
 
۱۴ فروردین ۱۴۰۱ ۱۲:۰۷
تعداد بازدید : ۵۵۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید