سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۴۴

اخبار

چگونه در نوروز مانع از افزایش همه‌گیری امیکرون شویم؟

نوروز فرا رسید؛ در سومین سالی که ایرانیان در مصائب پاندمی کرونا جشن سال نو برگزار می‌کنند، ۶ پیک سخت را گذرانده‌اند. آنان که از این همه‌گیری جان به در برده‌اند، دل‌خوش به روزهای بهتر دارند، اما هنوز کار تمام نشده و برای کنار گذاشتن اصول بهداشتی زود است.
ایرانیان سومین بهار را در پاندمی کرونا جشن می‌گیرند، دو سالی که با بیم و امید سر شد. تاکنون ۶ پیک سخت کرونا در این کشور ۸۳ میلیونی سپری شده است، بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت در این مدت بیش از هفت میلیون نفر در کشور به یکی از انواع ویروس کرونا مبتلا شدند البته آمار واقعی با احتساب موارد خفیف و بدون تست، بسیار بیشتر است و به خصوص در پیک امیکرون جمعیت بزرگی از مردم کشور به کرونا مبتلا شدند.
اولین پیک کرونا از ابتدای اسفند ۹۸ با اعلام اولین موارد ابتلا و مرگ در قم شروع شد و تا اردیبهشت ۹۹ ادامه داشت. پیک دوم کرونا بلافاصله بعد از آن و از خرداد ۹۹ با بازگشایی زودهنگام اماکن عمومی شروع شد و تا شهریور همان سال ادامه داشت. پیک سوم کرونا نیز بلافاصله از اواخر شهریور ۹۹ شروع شد و تا دی ۹۹ ادامه داشت. سه پیک سخت و جانفرسا در اولین سال پاندمی، زمانی که خبری از واکسن نبود و تمرکز توصیه‌ها بر رعایت اصول بهداشتی مثل ماسک زدن، شست و شوی دست‌ها و رعایت فاصله فیزیکی بود.
 پاندمی کرونا تمام نشده است اگرچه ۶۳ میلیون نفر دز اول، ۵۶ میلیون نفر دز دوم و ۲۵ میلیون نفز دز سوم واکسن کرونا را زده‌اند اما هنوز حدود ۲۰ میلیون نفر شامل کودکان و مخالفان واکسن، واکسن نزده‌اند و احتمال انتقال کرونا در میهمانی‌ها یا جهشی ناخواسته وجود داردپیک چهارم کرونا از فروردین ۱۴۰۰ شروع شد و تا نیمه‌ خرداد ادامه داشت. بلافاصله پس از کاهش موارد ابتلا در پیک چهارم در اواسط خرداد، دوباره روند افزایشی کرونا در کشور این بار با سویه خطرناک دلتا مشاهده شد که پیک پنجم را رقم زد، دوره‌ای که سخت‌ترین پیک کرونایی را به وجود آورد. آمار رسمی مرگ روزانه مبتلایان از مرز ۷۰۰ نفر هم گذشت و مدام رکورد می‌زد. پیک ششم نیز با سویه امیکرون از بهمن ۱۴۰۰ در ایران شکل گرفت و هنوز ادامه دارد هر چند با گذر از قله این پیک، روند نزولی پیدا کرده است.
در این مدت بیش از ۱۳۹ هزار نفر بر اثر کرونا در ایران جان باختند. خانواده‌های زیادی عزادار شدند و عده‌ای هنوز با عوارض جسمی و روانی این بیماری دست به گریبانند. اکنون پیک امیکرون که با سرعت سرایت بالا عده زیادی از مردم را مبتلا کرد، رو به افول است و هنوز جهش مهم جدیدی که در دنیا فراگیر شده باشد، اعلام نشده، بنابراین مردم ایران در سومین نوروز پس از پاندمی کرونا در بیم و امید بار سفر بسته‌اند تا جشن نوروز را در سفر و میهمانی‌ در کنار هم باشند و به امید روزهای بهتر سال نو را آغاز کنند.
اما هنوز پاندمی کرونا تمام نشده است. اگرچه ۶۳ میلیون نفر دز اول، ۵۶ میلیون نفر دز دوم و ۲۵ میلیون نفز دز سوم واکسن کرونا را زده‌اند اما هنوز حدود ۲۰ میلیون نفر شامل کودکان و مخالفان واکسن، واکسن نزده‌اند و احتمال انتقال کرونا در میهمانی‌ها یا جهشی ناخواسته وجود دارد. امید همگان این است که چنین اتفاقات ناخوشایندی در پیش نباشد اما عقل حکم می‌کند که بی‌گدار به آب نزده و همچنان به اصول بهداشتی پایبند باشیم، تا در سال جدید بتوانیم پایان همه‌گیری کرونا را جشن بگیریم.
۶ فروردین ۱۴۰۱ ۱۸:۳۳
تعداد بازدید : ۳۱۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید