سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۳۶

اخبار

روزی به نام متخصصان تغذیه و رژیم‌درمانگران

دومین چهارشنبه ماه مارس که در تقویم کشور ما مصادف با هجدهم اسفندماه آخرین ماه سال است به نام روز جهانی متخصصان تغذیه و رژیم درمانگر نامگذاری شده است. علت نامگذاری این روز تاکید بر نقش ضروری رژیم درمانگران در رسیدن به زندگی سالم است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ ماه مارس، ماه ملی تغذیه است، زمانی که انجمن تغذیه و رژیم غذایی مردم را تشویق می‌کند تا انتخاب‌های غذایی آگاهانه داشته باشند و عادات غذایی سالم و فعالیت بدنی ایجاد کنند. موضوع ماه ملی تغذیه امسال، درست غذا خوردن، لقمه به لقمه است.
حوزه کاری متخصصان تغذیه و رژیم درمانگر کاهش مدت زمان بستری بیماران، کاهش عفونت بیمارستانی و پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها است.
ارائه خدمات تغذیه و رژیم درمانی صحیح در بیمارستان‌ها عامل مهمیی در بهبود سریع‌ تر بیماران است که رژیم درمانگران به این موارد هم می‌پردازد.
بیماری‌های جسمی و روحی، بی‌میل‌ به غذا خوردن را به دنبال دارد؛ حساسیت به بعضی موادغذایی باعث حذف آن‌ها از رژیم غذایی ما برای همیشه و خوردن خیلی زیاد و یا خیلی‌کم یک سری از موادغذایی دیگر می‌تواند بیماری‌های سخت، چاقی، لاغری، افسردگی و غیره را به دنبال داشته باشد.
رژیم درمان‌گران متعهد به بهبود سلامت عموم مردم و بیماران هستند و بزرگداشت چنین روزی بطور رسمی به منظور بالا بردن آگاهی و برانگیختن عزم رژیم درمان‌گران برای ارائه هر چه بهتر خدمات تغذیه در سطح جامعه و همچنین افزایش آگاهی و شناخت جامعه نسبت به رژیم درمان گران بنا شده است.

1

نقش مشاوران تغذیه یا رژیم درمانگران در سیر بهبودی بیماران 
مشاور تغذیه و رژیم درمانی با حضور بر بالین بیمارانی که نیاز به مشاوره تغذیه دارند اقدام به ارزیابی تخصصی بیماران نموده و بر اساس دستور پزشک معالج و محاسبات انجام شده رژیم غذایی بیمار کنترل و حمایت‌های تغذیه ای را انجام خواهد داد.
همچنین کنترل و نظارت کلی بر رژیم غذایی بیماران بستری، اطمینان از دریافت غذای با کیفیت مناسب و مطابق با رژیم غذایی بیمار از دیگر وظایف رژیم درمانگران در بیمارستان است. 
ارائه خدمات تغذیه و رژیم درمانی صحیح در بیمارستان‌ها، عامل مهمی‌در بهبود سریع‌تر بیماران، کاهش مدت زمان بستری بیماران، کاهش دوران نقاهت، کاهش عفونت بیمارستانی و پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها می باشد.
هرچند این روزها به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ بیشتر توجه عمومی معطوف به رعایت پروتکلهای بهداشتی است، کارشناسان نقش تغذیه مناسب را نیز در پیشگیری از ابتلا به این بیماری و دیگر بیماریها بسیار مهم و حیاتی می‌دانند.
 در حال حاضر در سراسر کشور بیش از ۹ هزار فارغ‌التحصیل رشته علوم تغذیه در مقاطع گوناگون (از کارشناسی تا دکترای تخصصی) به خدمت رسانی مشغولند.
گفتنی است انجمن تغذیه ایران (اتا) عضو رسمی IUNS (International Union of Nutritional Sciences) به معنای اتحادیه رسمی و بین‌المللی علوم تغذیه در دنیا می‌باشد، که مقر این اتحادیه در لندن است.
دکتر محمد محمدی رئیس و مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به پاس خدمات ۳۰ ساله سید غلامحسین طیبی‌نژاد کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان نفت گچساران به دلیل آگاهی‌رسانی مطلوب به بیماران بالاخص در روزهای پرتلاطم شیوع کرونا که در تقویت سیستم  ایمنی بیماران و کارکنان نقش بسزایی داشته‌اند، قدردانی می‌نماید.
 
۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ۱۴:۳۸
تعداد بازدید : ۵۱۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید