سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۵۹

اخبار

به بهانه روز جهانی صرع؛ هر تشنجی صرع نیست

قدیمی‌ها درباره صرع، فکر و خیال‌های عجیب‌ و غریبی داشتند و نسبت به این بیماری بسیار خرافاتی بودند اما با گذشت زمان و پیشرفت و توسعه دانش پزشکی بتدریج این بیماری شناخته شد و همگان دانستند که به ضعف اعصاب و بیماری‌های روانی ارتباطی ندارد و موجب کندذهنی یا افت حافظه هم نمی‌شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ به اعتقاد برخی متخصصان مغز و اعصاب، صرع بیماری نیست بلکه نشانه‌ای از یک بیماری است که به ما می‌گوید بخشی از مغز، کارش را به‌درستی انجام نمی‌دهد وقتی مغز کارش را درست انجام می‌دهد، یک‌رشته از امواج الکتریکی مانند جریان الکتریسیته در مسیر اعصاب مغزی به جریان در می‌آید. زمانی که در مسیر این امواج، جرقه‌ای نابجا به وجود بیاید فرد دچار تشنج می‌شود. در واقع مکان بروز این جرقه است که تعیین می‌کند ما با چه نوع تشنجی روبرو هستیم. دقت کنید که هر تشنجی به معنای صرع نیست و تشنج ممکن است به دلایلی مانند تب، اُفت قندخون، کمبود اکسیژن و غیره نیز رخ دهد.

1

پزشکان بر این باورند که اگرچه وراثت در بروز صرع بی‌تاثیر نیست اما عوامل دیگری نیز در بروز آن موثر هستند از جمله ضربه‌هایی که در دوران بارداری به جنین وارد می‌شود، فشار سر جنین به هنگام زایمان و حتی بعضی عفونت‌های زایمانی می‌توانند منجر به بروز صرع در بدو تولد شوند.
البته عوامل بیرونی دیگری نیز در بروز این بیماری موثر است از جمله تصادف، ضربه‌های مغزی و برخی از عفونت‌ها که شایع‌ترین علت‌های ابتلا به این بیماری به شمار می‌روند.
آمارهای کشوری نیز نشان می‌دهد که بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر دچار بیماری صرع هستند و این در حالی است که عده‌ای تصور می‌کنند صرع، همان تشنج است در حالی که این دو بیماری کاملا متفاوت هستند، باید بدانیم صرع فقط تشنج نیست، بلکه یکی از علل تشنج است. اما تا اسم صرع به میان می‌آید همه به یاد حمله صرع می‌افتند و این تصویر در ذهنشان نقش می‌بندد که فردی ناگهان کنترلش را از دست می‌دهد، روی زمین می‌افتد و دست‌وپایش را بی‌اختیار به این‌سو و آن‌سو پرتاب می‌کند اما در حقیقت این نشانه‌ها، فقط مربوط به یک نوع از انواع بیماری صرع است.
سازمان جهانی صرع (IBE) و انجمن جهانی پیشگیری از صرع (ILAE) در روز نهم فوریه سال ۲۰۱۵ مصادف با بیستم بهمن ۱۳۹۳ این روز را به عنوان روز جهانی صرع نامگذاری کردند.
صرع (epilepsy) مجموعه ‌ای از اختلالات عصبی مزمن است که با حمله عصبی بروز می‌کند. این حملات ممکن است بسیار خفیف و غیرقابل شناسایی یا طولانی مدت و با لرزش شدید همراه باشد.
این بیماری در بیشتر موارد دلیل مشخصی ندارد اما در برخی افراد به دلیل آسیب مغزی، سرطان مغز و سوء استفاده از دارو و الکل بروز می‌کند.
نشانه ها
بیماری صرع می‌تواند علائمی از قبیل گیجی موقت، صحبت کردن نامفهوم و بریده بریده، حرکات تند و پیچشی غیر قابل کنترل در دستها و پاها، از دست دادن هوشیاری و بی خبری و علائم روانی ایجاد کند.
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ۱۲:۱۱
تعداد بازدید : ۳۵۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید