سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۸:۲۲
 

اخبار

مواجهه‌ی غیرمستقیم با واکسن خوراکی فلج اطفال شخص را در برابرکرونا مقاوم می‌کند

نتایج مطالعات رییس واحد آموزش بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان نشان می‌دهد؛ واکسن خوراکی فلج اطفال نه تنها باعث مقاومت در برابر ابتلای شخص به بیماری مهلک فلج اطفال می‌گردد، بلکه باعث ایجاد مقاومت نسبی بر علیه ویروس کرونا نیز می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، بر اساس گزارش ارسالی از واحد آموزش و پژوهش این مرکز؛ اخیراً، در پژوهش بسیار مهمی که در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت انجام شد، مشخص شد که مواجهه‌ی غیرمستقیم با واکسن خوراکی فلج اطفال که حاوی ویروس ضعیف شده‌ی بیماری است، شخص را در برابر فرم شدید بیماری کووید 19 ؛ حداقل برای شش ماه مقاوم می‌کند.
بر این اساس، دکتر فرخ حبیب زاده در مقاله ای با عنوان " آیا قطره‌ی خوراکی فلج اطفال می‌تواند از ابتلا به کرونا پیشگیری کند؟ " که به تازگی در مجله بین المللی جاما به چاپ رسیده، چنین عنوان کرده که مواجهه‌ی غیرمستقیم با واکسن خوراکی فلج اطفال شخص را در برابر بیماری کرونا مقاوم می‌کند.
به گفته وی، این پژوهش اولین مدرک مستند علمی در دنیاست که نشان می‌دهد واکسن خوراکی فلج اطفال نه تنها باعث مقاومت در برابر ابتلای شخص به بیماری مهلک فلج اطفال می‌گردد، بلکه باعث ایجاد مقاومت نسبی بر علیه ویروس کرونا نیز می‌شود.
رییس واحد آموزش بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در این باره، اظهار کرد: طراحی این مطالعه بسیار هوشمندانه بود، این طرح عمدتاً بر مبنای این واقعیت استوار بود که ویروس ضعیف شده‌ی موجود در واکسن خوراکی فلج اطفال از طریق مدفوع فرد واکسینه شده به افرادی که با وی در تماس نزدیک هستند (مانند مادر کودک) منتقل می‌شود.
دکتر حبیب زاده، افزود: بنابر این، فرض کردیم که مادران تمام کودکان تازه متولد شده تا هیجده ماهه‌ی واکسینه شده‌، با ویروس یاد شده مواجهه داشته‌اند و بر این اساس، جمعیت طبی تحت پوشش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ساکن شیراز و اهواز از ابتدای فروردین تا آخر آذر 1399 بررسی شدند.
وی اضافه کرد: 419 مادر به شکل مذکور با ویروس ضعیف شده‌ی فلج مواجهه داشتند، جهت مقایسه، همچنین 3 هزار و 771 مادر که با ویروس مواجهه نداشته ولی از بقیه‌ی لحاظ (سن، تعداد فرزند، بُعد خانوار، شهر محل زندگی، ...) با گروه اول یکسان بودند، به عنوان گروه شاهد، مورد بررسی قرار گرفتند، طی نه ماه مطالعه، در حالی که هیچ یک از گروه مواجهه به بیماری کرونا مبتلا نشد، 28 نفر (0/74%) از مادران گروه شاهد مبتلا به بیماری کرونا شدند.
به گفته دکتر حبیب زاده، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مواجهه با ویروس ضعیف شده فلج اطفال حداقل برای شش ماه باعث پیشگیری از بیماری کرونا (حداقل فرم شدید آن) می‌شود و نتایج تفصیلی این پژوهش ارزشمند در نشریه معتبر بین‌المللی جاما چاپ و قابل دسترسی است.
(https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2021.35044)

*مجله انجمن پزشکی آمریکا یا جاما؛ یک مجله پزشکی داوری همتا است که ۴۸ بار در سال توسط انجمن پزشکی آمریکا منتشر می‌شود.

(انگلیسی: JAMA: The Journal of the American Medical Association )

1

۸ آذر ۱۴۰۰ ۱۴:۳۶
تعداد بازدید : ۸,۱۶۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید