سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۹:۵۶
 

اخبار

خون بندناف زباله نجات‌بخش

طلای سرخ؛ نجات‌بخش، درمان‌کننده و شاید تنها امید صدها کودک بیمار مبتلا به سرطان، بیماری‌های نقص ایمنی و متابولیک کشنده؛ تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه برای تصمیم‌گیری زمان است، در غیر این صورت باید این زباله بیولوژیک نجات‌بخش را دور ریخت.
به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ روز ۱۷ نوامبر مصادف با ۲۶ آبان ۱۴۰۰ از سوی مجامع بین‌المللی به عنوان روزجهانی خون بند ناف نام‌گذاری شده است؛ یک زباله بیولوژیک نجات‌بخش، طلای سرخی که در خون بند ناف وجود دارد و می‌تواند دوام صدها و هزاران زندگی را تضمین کند.
باید بدانیم که تنها چند دقیقه بعد از تولد و خروج بند ناف، خون موجود در بند ناف و جفت لخته می‌شود.  بنابراین برای دسترسی به این منبع مهم تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه فرصت داریم. در غیر این صورت سلول‌های بنیادی موجود در آن که می‌تواند درمان‌کننده بیش از ۸۰ نوع بیماری صعب‌العلاج باشد، بدون استفاده دور انداخته می‌شود.
تاریخچه ذخیره خون بندناف
در ذخیره‌سازی و پیوند خون بند ناف، پروفسور الین گلوکمن  از شناخته‌ترین و تاثیرگذارترین چهره‌های این عرصه  است که توانست با اولین پیوند موفقیت‌آمیز خون بند ناف بر روی کودکی پنج ساله مبتلا به آنمی‌فانکونی (نوعی کم‌خونی مادرزادی) از طریق سلول‌های بنیادی خون بند ناف خواهرش در سال ۱۹۸۸ تحول عظیمی را با وارد کردن سلول‌های بنیادی خون بند ناف به بخش پیوند، رقم بزند. همچنین در سال ۱۹۹۱ درمان کودک مبتلا به سرطان خون نیز از طریق پیوند سلول‌های بنیادی خون بند ناف موفقیت‌آمیز انجام شده بود. به این ترتیب چشم‌انداز روشنی برای استفاده از  سلول‌های بنیادی خونساز بند ناف رقم خورد.
اکنون سالانه بیش از صدها پیوند موفقیت‌آمیز از بند ناف انجام می‌شود، در همین راستا روز ۱۷ نوامبر مصادف با ۲۶ آبان ۱۴۰۰ از سوی مجامع بین‌المللی به عنوان روز جهانی خون بند ناف نام‌گذاری شده است. بر این اساس با جهانی شدن روز بند ناف، خانواده‌ها و کادر درمان از مزایای استفاده از این زباله بیولوژیک که به عنوان طلای سرخ ارزشمند باید شناخته شود، بیشتر آشنا می‌شوند.
بانک خون بندناف ایران
بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران، یک بانک خون بند ناف عمومی است که در سال ۱۳۸۹ تاسیس شد. این بانک جهت اطمینان از انطباق فرآیندهای جاری با اســتانداردهای بین‌المللی، فعالیت‌های خود را بر مبنای الزامات اسـتاندارد Net Cord-FACT و AABB و اســــتانداردهای ملی خون بندناف ایران آغاز کرده است.
از زمان تاسیس بانک خون بند ناف انتقال خون تاکنون حدود ۴۱۵۰ واحد خون بند ناف از مادران اهدا کننده‌ای که رضایت به اهدای خون بند ناف نوزادشان داده‌اند، در این بانک نگهداری می‌شود. همچنین تاکنون اطلاعات HLA تعداد ۴۱۰۰ نفر بیمار به امید یافتن نمونه سازگار، ثبت شده است.
خون بندناف چیست؟
در دوران جنینی، جفت مسئول تبادل مواد غذایی بین جنین و خون مادر است. ساختمان آن به گونه‌ای است که مانند یک حوضچه خونی عمل می‌کند تا بیشترین تبادل مواد غذایی و اکسیژن در آن صورت گیرد. منشاء سلول‌های خونی موجود در جفت، جنین بوده و بنابراین از نظر سلولی، نابالغ‌تر از سلول‌های خونی موجود در یک فرد بزرگسال است. بنابراین به همان نسبت سلول‌های بنیادی جفت، توانایی بیشتری در تمایز به سایر سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی دارند. باید توجه کرد که سلول‌های خونی حامل اکسیژن و مواد غذایی، از جفت به وسیله بند ناف وارد بدن جنین شده و از طریق قلب جنین به کل بدن فرستاده می‌شوند. به هنگام تولد و بعد از جدا شدن بند ناف، جفت نیز از دیواره رحم جدا شده و خارج می‌شود.

1

۵ تا ۱۰ دقیقه زمان برای دسترسی به طلای سرخ
حجم بند ناف و جنین به گونه‌ای است که به طور متوسط ۷۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر خون غنی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز در آن ذخیره شده است و به همراه دفع جفت، این خون نیز دور انداخته می‌شود. از آن جایی که تنها بعد از چند دقیقه خون موجود در بند ناف و جفت لخته می‌شود، بنابراین برای دسترسی به این منبع مهم تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه فرصت داریم. در غیر این صورت سلول‌های بنیادی موجود در آن بدون استفاده باید دور انداخته شود. این خون بعد از جدا شدن کامل بند ناف از نوزاد قابل جمع‌آوری است. بنابراین  نمونه‌گیری از آن هیچ صدمه‌ای به نوزاد و یا مادر وارد نمی‌کند.
درمان ۸۰ نوع بیماری صعب‌العلاج از طریق سلول‌های خون بند ناف
بیش از ۸۰ نوع بیماری صعب‌العلاج با سلول‌های بنیادی خونساز بند ناف درمان می‌شوند، به طوری که بیماری‌های خونی بدخیم مانند سرطان‌های خون حاد و مزمن، بیماری‌های خونی غیر بدخیم از جمله تالاسمی ماژور، بیماری‌های متابولیک ارثی کشنده و بیماری‌های نقص ایمنی از جمله این بیماری‌ها محسوب می‌شوند. همچنین از سلول‌های خون بند ناف برای بازسازی مغز استخوان پس از شیمی درمانی و پرتودرمانی‌های شدید نیز استفاده شود.
 
۲۷ آبان ۱۴۰۰ ۱۸:۱۵
تعداد بازدید : ۴۴۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید