سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۴۳

اخبار

پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران عنوان کرد؛ بیماران فشارخونی داروهای خود را خودسرانه قطع نکنند

مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: یکی از خطرناک ترین بیماری های غیرواگیر که از آن به عنوان قاتل خاموش نیز یاد می شود و خود زمینه ساز ابتلاء به بیماری های خطرناک دیگری است، فشار خون بالا می باشد.

دکتر عباس بزرگی در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران افزود: هفدهم ماه مه (۲۷ اردیبهشت) به منظور افزایش آگاهی عمومی در مورد فشار خون بالا، اقدامات پیشگیرانه و عوارض این اختلال روز جهانی فشارخون نامیده شده است که این نامگذاری خود نشان از خطرات بالای این بیماری برای سلامت انسان دارد.

۱

وی گفت: موضوع روز جهانی فشارخون ۲۰۲۱ «فشار خونتان را به درستی اندازه گیری و آن را کنترل کنید تا عمر طولانی تری داشته باشید» است و این موضوع بر افزایش آگاهی در خصوص فشارخون بالا در تمام جمعیت ها در سراسر دنیا تکیه دارد.
تعریف فشارخون
وی با بیان اینکه فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می شود تا خون در سراسر رگ ها و بدن جریان یابد، ادامه داد: اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می شود. 
به گفته دکتر بزرگی فشار خون در یک فرد بالغ و سالم باید ۱۲۰ روی ۸۰ باشد؛ عدد بالایی در واقع بیشترین مقدار فشارخون و عدد پایین کمترین فشارخون در طول این جریان است. از آنجایی که ضربان قلب و پمپاژ خون در بدن حالت نوسانی دارد، مقدار فشار خون همیشه در یک حد نمانده و کم و زیاد می شود.
وی بیان کرد: این بیماری می تواند برای سال ها بی سر و صدا وجود داشته باشد، بدون آن که هیچ گونه علایمی را در شخص مبتلا بروز دهد.
فشارخون و کرونا
دکتر بزرگی در ادامه گفت: فشارخون بالا خود به تنهایی احتمال ابتلاء به کرونا را افزایش نمی دهد، اما افرادی که فشارخون بالا، سن بالای ۶۰ سال و دارای بیماری زمینه ای مانند دیابت، بیماری قلبی و عروقی، بیماری مزمن کلیه و اضافه وزن هستند بیش از دیگران در معرض ابتلاء به نوع شدید بیماری کرونا قرار دارند.
وی اظهار داشت: فردی که مبتلا به فشارخون بالا بوده و تحت درمان با داروست باید مصرف داروهای خود را ادامه دهد.
مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ادامه داد: افرادی که به فشارخون بالا مبتلا" هستند نباید خودسرانه اقدام به قطع داروی خود نمایند.
شیوع ۱۶ و نیم درصدی فشارخون در جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران
وی در ادامه جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران را ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: دو هزار و ۶۶ نفر از این جمعیت معادل ۱۶ و نیم درصد دارای فشارخون هستند.
دکتر بزرگی ادامه داد: یکهزار و ۸۳ نفر از مبتلایان زن و یکهزار و ۲۸ نفر نیز مرد هستند.
مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با اعلام اینکه بیشترین مبتلایان به فشارخون جمعیت تحت پوشش در گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال قرار دارند، اظهار داشت: یکهزار و ۸۳ نفر معادل ۵۲ و نیم درصد از مبتلایان در گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال و ۹۸۳ نفر معادل ۴۷ و نیم درصد نیز در گروه سنی بالای ۶۰ سال قرار دارند.
دکتر بزرگی تصریح کرد: ۹۰ درصد معادل یکهزار و ۸۵۰ نفر از این افراد در مرحله ابتلای کامل (دوم) به فشار خون بالا و ۲۰۰ نفر معادل ۱۰ درصد در مراحل ابتدایی (اول) ابتلا به فشارخون بالا قرار دارند.
وی اضافه کرد: مدیریت بیماری فشارخون نوع ابتدایی از طریق اصلاح شیوه زندگی و مدیریت بیماری فشارخون نوع دوم (ابتلای کامل) از طریق درمان دارویی و هم از طریق اصلاح شیوه زندگی امکان پذیر است.
دکتر بزرگی با بیان اینکه بهترین راه برای پی بردن به فشار خون هر فرد، اندازه گیری منظم آن با دستگاه فشارسنج است، اظهار داشت: عوارض فشارخون بالا با کنترل صحیح فشارخون و درک درست بیماران از بیماری خود، تا حد زیادی قابل پیشگیری است.
اقدامات تیم پزشک خانواده برای بیماران فشارخونی 
دکتر بزرگی غربالگری، تشخیص، تجویز دارو و پیگیری را از جمله اقدامات تیم پزشک خانواده (سلامت خانواده) بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران برای مبتلایان به بیماری فشارخون برشمرد و گفت: با شیوع بیماری کرونا پیگیری بیماران مبتلا به فشارخون به صورت تلفنی انجام می شود.
وی ادامه داد: معرفی افراد مبتلا به فشارخون سالیانه یکبار  به کلینیک تغذیه، انجام تست BMI جهت تشخیص اضافه وزن هر شش ماه یکبار، انجام آزمایشات (از جمله قند، چربی، بررسی کبد و کلیه) ، انجام معاینات بالینی، ارائه آموزش های لازم توسط پزشک و پرستار خانواده به بیمار، معرفی بیمار به کلینیک چشم، قلب و انجام نوار قلب سالیانه یکبار از دیگر اقداماتی که برای بیماران فشارخونی انجام می شود.
دکتر بزرگی موثرترین اقدام در پیشگیری از ابتلاء به بیماری فشارخون را کنترل و کاهش وزن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر از هر چهار نفر یک نفر به بیماری فشارخون مبتلا می باشد.
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ شیوع فشارخون بالا ۶۰ درصد افزایش یابد و به یک میلیارد و ۵۶ میلیون نفر برسد؛ سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده که فشارخون بالا سبب یک مرگ از هر هشت مرگ می شود و سومین عامل کشنده در دنیا است.
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۶:۵۳
تعداد بازدید : ۴۵۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید