سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۵۹

اخبار

۲۴ آوریل سالروز کشف واکسن ب.ث.ژ

امروز ۴ اردیبهشت برابر با ۲۴ آوریل ۲۰۲۱ است. ۱۰۰ سال پیش در چنین روزی "آلبرت لئون شارل کالمت" و "کامیل گرین" دانشمندان فرانسوی، واکسن ب.ث.ژ (سل) را کشف کردند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ واکسن ب ث ژ (BCG=Bacillus Calmette–Guérin) واکسن پیشگیری و مبارزه با سل است و در کشورهایی که بیماری سل شایع است یک دوز در نوزادان سالم توصیه می‌شود که بهتر است تا حد ممکن زمان تجویز آن به زمان تولد نزدیک باشد.
واکسن ب ث ژ پس از کشف برای اولین بار در سال ۱۹۲۱ مورد استفاده پزشکی قرار گرفت. این واکسن در فهرست داروهای ضروری سازمان جهانی بهداشت قرار دارد که شامل مهم‌ترین داروهای مورد نیاز در یک نظام سلامت پایه به شما می رود.
سل (TB) یک بیماری عفونی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که اغلب به ریه‌ها حمله می‌کند. با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در زمینه درمان سل در دهه‌های گذشته، این بیماری همچنان خطرناک‌ترین قاتل عفونی جهان است که بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر در روز تسلیم آن می‌شوند.
سل، یک بیماری قدیمی بشر محسوب می شود که در اسکلت انسانهای عصر حجر و نیز در استخوانهای مومیایی شده در مصر نیز تشخیص داده شده است  میزبان اصلی باسیل سل، انسان است و این باسیل تقریبا به طور گسترده در میان مبتلایان به سل ریوی همراه با سرفه و خلط وجود دارد. ناقل سالم حقیقی در این بیماری وجود ندارد.
بیماری سل یکی از ۱۰ علت مرگ و میر در سراسر جهان است و با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به نوع مقاوم به دارو، توجه به این بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بیماری سل کاملا قابل پیشگیری و درمان است.
شایع ترین راه انتقال بیماری سل
شایعترین راه انتقال میکروب سل از راه تنفس است به همین دلیل بیشترین موارد سل، سل ریوی است که در آن فرد مبتلا از طریق سرفه، عطسه و حتی صحبت کردن و به واسطه پرتاپ ذرات ریز حاوی میکروب به هوای اطراف، دیگران را در معرض عفونت قرار می‌دهد.
استنشاق ذرات آلوده به میکروب سل می‌تواند به‌راحتی هر فرد سالمی را به سل مبتلا کند. باید توجه داشت که میکروب این بیماری از طریق حشرات، خون، ظروف غذا، لیوان و سایر اشیاء قابل انتقال نیست.
این میکروب گاهی سال‌ها به صورت نهفته در بدن باقی می‌ماند تا شرایط برای تکثیرش فراهم شده و پس از افزایش تعداد، عوارضی ایجاد کند، این شرایط عمدتا زمانی است که افراد به بیماری های ضعیف کننده سیستم ایمنی مبتلا می شوند یا در معرض فقر غذایی قرار می گیرند.
بنابراین ممکن است افرادی در جامعه وجود داشته باشند که علی رغم داشتن میکروب سل در بدنشان، علائمی از ابتلا نشان ندهند.
علایم بیماری سل
شایعترین علامت سل ریوی، سرفه پایدار دو هفته یا بیشتر، معمولا همراه با خلط و گاه خلط خونی است و ممکن است تنگی نفس و درد قفسه سینه نیز وجود داشته باشد.
علائم عمومی در انواع سل ریوی و خارج ریوی شامل تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، ضعف عمومی و بی حالی، تعریق شبانه و خستگی زودرس است و در سل خارج ریوی هر عضوی از بدن مبتلا باشد علائم خاص خود را بروز می‌دهد.
راه‌های پیشگیری از سل
درمان این بیماری خود یکی از راه‌های پیشگیری است، تزریق واکسن B.C.G یک ایمنی نسبی ایجاد می‌کند اما به هیچ عنوان نمی توان ادعا کرد که ۱۰۰ درصد یک اقدام پیشگیرانه است.
 
۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۰:۲۳
تعداد بازدید : ۴۸۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید