سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۶:۲۸
 

اخبار

1584مبتلا به دیابت و پره دیابت در جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران شناسایی شدند

مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت : 1584 فرد مبتلا به دیابت و پره دیابت در جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران شناسایی شده اند .
دکتر عباس بزرگی در آستانه روز جهانی دیابت در گفت و گو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران افزود : از این تعداد 940 مبتلا به بیماری دیابت بوده و 644 نفر پره دیابت یعنی در معرض خطر ابتلا به این بیماری شناسایی شده اند .

1

وی گفت : پره دیابت بیماری نیست بلکه افرادی هستند که قند خون ناشتای آنان در مرز خطر (101 تا 125) بوده و در معرض ابتلا به بیماری دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی قرار دارند .
دکتر بزرگی افزود : به زبان ساده به اختلال سوخت و ساز مواد قندی در بدن ، بیماری دیابت می گویند . این اختلال به دلیل عدم ترشح و یا ناکافی بودن ترشح انسولین ایجاد می شود ؛ در نتیجه میزان قند خون بالا می‌رود . دیابت سه نوع اصلی دارد که شامل نوع 1، نوع 2 و بارداری است .
مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ادامه داد : از 940 نفر از جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران مبتلا به بیماری دیابت تعداد 921 نفر بالای 30 سال سن دارند . 
وی افزود : 555 نفر از مبتلایان به دیابت را زنان و 385 را مردان تشکیل می دهند که از این تعداد 923 نفر به دیابت نوع 2 و 17 نفر به دیابت نوع 1 مبتلا هستند .
این مسئول با اشاره به اینکه دیابت نوع 2 بیشتر در افراد بالغ و بعد از 30 سالگی رخ می دهد ، تصریح کرد : مبتلایان به دیابت نوع دو ، عمدتا چاق هستند و سابقه ابتلا به دیابت در اقوام آنها وجود دارد .
دکتر بزرگی درصد شیوع دیابت نوع 1را در جمعیت تحت پوشش سه دهم درصد اعلام کرد .
وی گفت : دیابت نوع 1 به علت از بین رفتن کامل سلول‌های سازنده انسولین در بدن ایجاد می‌شود ، در نتیجه ترشح انسولین متوقف و یا بسیار کم‌می شود . شروع بیماری در دیابت نوع یک به علت نبود انسولین با نشانه‌هایی همراه است و معمولاً ناگهانی و پر سر و صداست .
دکتر بزرگی افزود : 170 نفر از افراد مبتلا به بیماری دیابت از انسولین استفاده می کنند که از این تعداد 108 نفر زن و 62 نفر مرد هستند که 153 نفر به دیابت نوع 2 و 17 نفر به نوع 1 مبتلا می باشند .
دکتر بزرگی در ادامه با بیان اینکه شعار روز جهانی دیابت عنوان " از خانواده خود در برابر دیابت مراقبت کنید " است ، افزود : با تغییر شیوه زندگی ، کم تحرکی ، افزایش مصرف غذاهای پر کالری و پرنمک ، افزایش مصرف دخانیات و استرس ، شاهد افزایش چاقی ، بیماری‌های غیرواگیر همانند دیابت ، پرفشاری خون ، چربی زیاد خون ، بیماری‌های قلبی ، عروقی و سرطان‌ها در جامعه هستیم .
مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران یکی از راهکارهای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر را بررسی های دوره ای سلامت عنوان کرد و اظهار داشت : با شناسایی زود هنگام بیماران و افراد در معرض خطر و پیشگیری و درمان به موقع ، می‌توان کیفیت زندگی و طول عمر آنها را افزایش داد .
دکتر بزرگی اندازه گیری قد ، وزن ، محاسبه BMI شاخص توده بدنی ، بررسی اختلالات روانشناختی ، تغذیه ، فعالیت بدنی ، بررسی اختلالات قلبی ، اندازه گیری فشار خون ، معاینه پا ، ارجاع به کلینیک های قلب ، چشم و تغذیه ، انجام آزمایشات لازم به صورت هر 3 ماه یکبار ، تشخیص ، درمان ، کنترل و پیگیری را از جمله اقدامات تیم سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران برای افراد مبتلا به بیماری دیابت برشمرد .
براساس اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت جمعیت دیابتی‌های جهان هم اکنون ۴۲۵ میلیون نفر است که این رقم تا سال ۲۰۴۵ به ۶۲۹ میلیون نفر می‌رسد .
در ایران ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال یعنی بیش از ۵ میلیون نفر مبتلا به دیابت و ۱۸ درصد جمعیت نیز پره دیابتی هستند که معادل ۷ تا ۸ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می شود .
نامگذاری روزی به نام روز دیابت ، از سال ۱۹۹۱ توسط فدراسیون دیابت انجام شد و هر سال متناسب با شرایط ، یک شعار برای این روز انتخاب و توصیه هایی نیز اعلام می شود . و امسال شعار" از خانواده خود در برابر دیابت مراقبت کنید " انتخاب شد ، زیرا نقش خانواده در شناسایی ، پیشگیری و کنترل دیابت بسیار اهمیت دارد . دیابت بیماری واگیر نیست ، اما یکی از عوامل خطر دیابت سابقه خانوادگی است . زیرا اگر کسی در خانواده فردی دارای دیابت نوع ۲ دارد، احتمال دیابتی شدنش بیشتر است .
۱۸ تا ۲۴ آبان ماه به عنوان هفته اطلاع رسانی دیابت و 23 آبان مصادف با چهاردهم نوامبر به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است .
۲۲ آبان ۱۳۹۸ ۱۳:۴۸
تعداد بازدید : ۶۸۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید