سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۰۲

اخبار

کنفرانس نقش مهارت های زندگی در ارتقای سلامت روان در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران برگزار شد

کنفرانس نقش آموزش مهارت های زندگی در ارتقای سلامت روان با شرکت جمعی از کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در سالن کنفرانس بیمارستان صنعت نفت برگزار شد .
به گزارش  پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ دکتر پریسا سبزعلی متخصص اعصاب و روان در ابتدای این کنفرانس به تعریف سلامت پرداخت و گفت : سلامت ، حالت رفاه کامل جسمانی ، روانی و اجتماعی است نه صرفا" فقدان بیماری یا علیلی .

1

وی اضافه کرد : فردی دارای سلامت روان است که توانمندی های خود را بشناسد و توانایی مقابله با استرس های روزمره را داشته و به شکل مفید و موثری در جامعه مشارکت و فعالیت داشته باشد .
دکتر سبزعلی با بیان اینکه آرامش اولین شرط سلامت روان است افزود : افراد دارای سلامت روان از کیفیت زندگی خوبی برخوردارند و به سایرین در داشتن زندگی خوب کمک می کنند .
این پزشک متخصص اعصاب و روان اضافه کرد : در دنیای امروز هیچ کس بدون دغدغه و گرفتاری نیست ، اما فرد باید بتواند به درستی شرایط را ارزیابی و برای رفع و کاهش این نگرانی ها اقدام کند .
دکتر سبزعلی ادامه داد : یکی از ویژگی های مهم سلامت روان ، توانایی کنترل و بروز مناسب احساسات و هیجانات است .
وی شناخت درست خود ، درک درست احساسات ، درک درست محیط پیرامون ، حل مسئله و بروز رفتار را از دیگر ویژگی های مهم سلامت روان برشمرد .
دکتر سبزعلی عنوان کرد : داشتن رفتار متناسب با شرایط پیرامونی از اصلی ترین خصوصیات نشانگر سلامت روانی افراد است .
وی با اشاره به اینکه مهارت های زندگی مجموعه ای از توانایی هاست که زمینه سازگاری و رفتار مثبت را فراهم می کند ، ادامه داد : این توانایی ها فرد را قادر می سازد تا مسئولیت نقش اجتماعی های خود را بپذیرد و بدون لطمه زدن به خود و دیگران با خواسته ها ، انتظارات و مشکلات روزانه به ویژه در روابط بین فردی به شکل موثری روبرو شود .
دکتر سبزعلی ارتقاء بهداشت روان و پیشگیری اولیه از آسیب های روانی و اجتماعی ، توانمندسازی افراد ، شکوفا سازی توانایی های بالقوه و انطباق با تغییرات زندگی را از جمله اهداف آموزش مهارت های زندگی برشمرد .
این پزشک متخصص اعصاب و روان از تسهیل و تقویت مهارت های روانی اجتماعی به شیوه متناسب با فرهنگ و سطح رشدی افراد ، افزایش ظرفیت روانشناختی افراد ، ارتقای رشد شخصی و اجتماعی ، ترویج حقوق بشر ، ارتقای رفتار مسئولانه ، افزایش اعتماد به نفس و ترویج برابری انسانها به عنوان دیگر اهداف آموزشی مهارت های زندگی نام برد .
به گفته ی دکتر سبزعلی خود آگاهی ، همدلی ، مهارت های ارتباطی و بین فردی ، مهارت نه گفتن و جرات ورزی ، تصمیم گیری ، حل مساله ، تفکر خلاق ، تفکر انتقادی ، مقابله با استرس و مهارت مدیریت هیجانات از انواع طبقه بندی مهارت های اساسی زندگی است .
دکتر سبزعلی در ادامه به بررسی مشکلات بهداشت روانی پرداخته و اظهار داشت : افسردگی ، اضطراب ، تنهایی ، طردشدگی ، کمرویی ، خشم ، تعارض در روابط ، شکست و فقدان برخی از مشکلات بهداشت روانی می باشد .
وی یادآور شد : فرد دارای عزت نفس پایین ، استعداد خود را دست کم می گیرند ، احساس می کند دیگران ارزشی برای او قائل نیستند ، احساس ناتوانی می کند ، به آسانی تحت تاثیر احساسات ، خشم و هیجانات قرار می گیرد ، دامنه ی محدودی از عواطف و احساسات را نشان می دهد و از موقعیت های نگرانی زا می گریزد .
دکتر سبزعلی حمایت های عاطفی ، عملی و اطلاعات را از انواع حمایت ها برشمرد و گفت : ایجاد یک سیستم حمایتی خوب ، خود نوعی مهارت مقابله ای است ، زیرا نیاز به تلاش شخص دارد .

وی در پایان به سوالات  مطرح شده از سوی شرکت کنندگان پاسخ داد .

1

1

1

1

۱۲ آبان ۱۳۹۸ ۱۲:۴۱
تعداد بازدید : ۱,۵۴۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید