سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۱۰

اخبار

آشنایی با بیماری پسوریازیس یا صدفک

پسوریازیس (Psoriasis) ، صدفک یا داءالصدف بیماری پوستی مزمن خودایمنی است . این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال ‌های اشتباهی می‌فرستد . این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخه رشد سلول‌ های پوست می‌شود .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ هفتم آبان ماه (29 اکتبر) روز جهانی پسوریازیس نامگذاری شده و هدف از تعیین این روز جلب توجه پزشکان ، بیماران ، عموم مردم و اطلاع رسانی گسترده در مورد این بیماری پوستی است .

1

واژه پسوریازیس (Psoriasis) ریشه در زبان یونان باستان دارد . واژه پسورا (Psora) به معنی خارش و زیس (Sis) به معنی وضعیت است ؛ بنابر این مفهوم لغوی عبارت پسوریازیس (Psoriasis)، 'وضعیت خارش' است .
پسوریازیس بیماری التهاب پوستی است که چرخه تولید سلول های آن را برهم می زند و با افزایش سرعت ساخت سلول ها بر سطح پوست ، سبب بوجود آمدن لکه های قرمز رنگ و خشک پوشیده شده با فلس های نقره ای و ایجاد ضخامت در ناخن ها و تغییر شکل آنها می شود .
این لکه ها که بیشتر در اطراف پوست سر ، آرنج و زانوها ظاهر می ‌شود ، با خارش و گاهی با درد همراه است .
در موارد شدید ابتلا به بیماری پسوریازیس ، بیمار دچار درد و ورم مفاصل می شود و در صورتی که این بیماری به موقع کنترل نشود ، از کارافتادگی مفاصل را ایجاد می کند .
مطالعات محققان دانشگاه اومئو Umea در سوئد نشان می‌دهد علایم و شدت بیماری پسوریازیس در مردان شدیدتر است .
علائم
ناخن ضخیم ، سوراخ شده یا برآمده ، پوست خشک و ترک خورده و یا خون ‌ریزی دهنده ، ضایعات قرمز پوشیده شده با فلس‌های نقره‌ای‌ ، مفاصل متورم و سفت شده ، خارش ، سوزش و پوسته پوسته شدن پوست از علائم بیماری صدف است .
عوامل تحریک و عود
عواملی وجود دارند که سبب تحریک و عود علایم پسوریازیس می شوند ؛ رژیم غذایی ، نوشیدنی های الکلی ، نور خورشید ، هوای سرد و خشک ، استرس ، اضافه وزن ، سیگار و عفونت از مهمترین علایم عودکننده بیماری هستند .
درمان
درمان‌های موضعی ، نور درمانی ، داروهای سیستمیک ، بیولوژیک ، درمان‌های جدید خوراکی و طب مکمل و جایگزین از انواع روش ها در درمان این بیماری هستند .
واقعیت های مهم درباره بیماری پسوریازیس
این بیماری واگیردار نیست و از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی شود ، در حدود 3 درصد از جمعیت جهان اعم از مردان ، زنان ، کودکان و حتی نوزادان دارای نشانه های پسوریازیس هستند ، اولین نشانه های پسوریازیس معمولا بین سنین 10 تا 35 سالگی ظاهر می شوند ؛ با وجود این ممکن است آثار این بیماری در هر سنی بروز کنند ، آثار پسوریازیس معمولا در آرنج ها ، زانوها و جمجمه بیش از سایر نقاط بدن به چشم می خورد ، برخلاف تصور بسیاری از افراد ، عامل بیماری پسوریازیس عدم رعایت بهداشت فردی نیست ، در بسیاری از بیماران ، آثار پسوریازیس به طور طبیعی برای مدت طولانی از بین می رود و مجددا ظاهر می شود . گاهی هم این بیماری به طور کلی از بین می رود ، بیماران پسوریازیس به آرامی در برابر درمان واکنش نشان می دهند .
گفته می شود 125 میلیون نفر از مردم جهان مبتلا به این بیماری هستند به همین مناسب 29 اکتبر مصادف با 7 آبان ماه به عنوان روز جهانی پسوریازیس نام گذاری شده است .

 

 
۸ آبان ۱۳۹۸ ۱۱:۱۶
تعداد بازدید : ۱,۴۹۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید