سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۵۴

اخبار

۲۹ اکتبر روز جهانی سکته مغزی

سکته مغزی (استروک) دومین عامل مرگ و میر در جهان بشمار می آید ، از این رو 29 اکتبر (هفتم آبان ماه) روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی نامگذاری شده تا بهانه ای برای توجه بیشتر به این بیماری باشد .
بر اساس گزارش سازمان جهانی سکته مغزی (WSO ) هر سال 17 میلیون نفر دچار سکته مغزی می شوند ، 6 میلیون نفر از مبتلایان به سکته مغزی فوت می کنند ، 60درصد افرادی که در اثر سکته مغزی فوت می کنند زنان هستند و نیمی از سکته های مغزی قابل پیشگیری هستند .

1

همچنین بر اساس گزارش سازمان نظام پزشکی ایران سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر در ایران دچار عارضه قلبی می شوند که ۱۵ درصد آن منجر به مرگ می شود . بر اساس تحقیقات ، ایران پس از اوکراین دومین کشور از نظر شیوع سکته های مغزی (CVA) در جهان است . همچنین سن ابتلا به این عارضه در کشور ما حدود 50 سال و در سایر کشورها بالاتر از 60 سال است .
آمار سکته مغزی در زنان بیش از مردان است . طبق آخرین آمار وزارت بهداشت جهانی ، سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر زنان در دنیا و چهارمین عامل مرگ در مردان است.
سکته مغزی چیست ؟
اگر خونرسانی به قسمتی از مغز مختل و متوقف شود ، این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد که به این وضعیت اصطلاحا سکته مغزی می گویند . سکته مغزی به دو نوع 'ایسکمیک' یا گرفتگی و انسداد عروق مغزی و سکته های خونریزی دهنده بر اثر پارگی عروق مغزی تقسیم می شود . به طور معمول 80 درصد از سکته های مغزی از نوع ایسکمیک و بر اثر گرفتگی و انسداد عروق مغزی رخ می دهند .
علائم سکته مغزی
سردرد شدیدی که معمولی نیست و فرد تا به حال آن را تجربه نکرده ، کاهش سطح هوشیاری ، افتادگی در یک طرف صورت ، کم حسی و بی حسی بخشی از صورت ، اختلال در تکلم ، مشکل در فهم کلام ، مشکلات بینایی شامل دوبینی ناگهانی ، کاهش شدید و نابینایی در یک طرف چشم ، بی حسی یک طرف دست ، ضعف ناگهانی دست ، فلج پا و بی حسی پا از جمله علائم ناشی از سکته مغزی به شمار می‌رود .
عوامل موثر در بروز سکته های مغزی 
افزایش سن ، سابقه فامیلی و عوامل ژنتیکی ، زیاد بودن فشار خون ، افزایش قند خون ، افزایش چربی خون ، استرس ، استفاده از قرص های لاغری ، استفاده از قرص های پیشگیری ، استعمال سیگار و مواد مخدر . 
 افرادی که سابقه سکته مغزی در میان بستگان آنها وجود دارد ، در معرض خطر بیشتری قرار دارند . این فاکتور خطر قابل تغییر نیست . اما با استفاده از تدابیر مناسب می توان سایر فاکتورهای خطر را کاهش داد . برخی از این تدابیر به شرح زیر است :
به طور منظم ورزش کنید ، وزن طبیعی بدن را حفظ کنید ، از رژیم غذایی سالم پیروی کنید ، میزان کلسترول خون را در سطح مجاز نگه دارید ، فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشید و سیگار نکشید .
هفتم آبان ماه مصادف با ۲۹ اکتبر  روز جهانی سکته مغزی است . سکته مغزی در صورت تشخیص سریع و اتخاذ به موقع راهکار مناسب ، قابل درمان است .
 
۶ آبان ۱۳۹۸ ۱۲:۱۰
تعداد بازدید : ۱,۰۰۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید