سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۳۲

اخبار

بهبود سلامت و خوب زیستن در جهان شعار روز جهانی کاردرمانی

شعار امسال روز جهانی «کاردرمانی» که نخستین بار در روز 27 اکتبر سال 2010 میلادی نامگذاری شد با عنوان ”بهبود سلامت و خوب زیستن در جهان (Improving world health and wellbeing)” برگزیده شده است .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ اهمیت کاردرمانی به اندازه‌ای است که سازمان جهانی بهداشت 27 اکتبر را به این رشته درمانی اختصاص داد تا افراد در صورتی که در انجام فعالیت روزانه خود دچار مشکل یا محدودیت شدند ، به خاطر داشته باشند که کاردرمانگران در بازگشت آنها به زندگی عادی نقش بسیار مهمی می‌توانند ایفا کنند .

1

برای نخستین بار 27 اکتبر سال 2010 میلادی به عنوان روز جهانی کاردرمانی نامگذاری شد ،  این روز به عنوان یک رویداد مهم بین‌المللی و با هدف ارتقای حرفه‌ها و مشاغل در سطح جهانی به ثبت رسیده است .
کاردرمانی به مجموعه مراقبت‌های درمانی و بهداشتی با هدف بهبود ، رشد و یا حفظ توانایی‌های زندگی روزمره و مهارت‌های کاری انسان‌ها از طریق رشد فعالیت‌های جسمی و روانی در افراد نیازمند اطلاق می‌شود .
کاردرمانی معادل Occupational Therapy در انگلیسی و Ergo Therapie در فرانسوی است . سازمان بین المللی و نهاد نظارتی بر کیفیت آموزشی ، علمی و بالینی آن" فدراسیون جهانی کاردرمانی (World Federation of Occupational (WFOT) Therapists)" نام دارد ، که اکثر کشورهای معتبر دارای این رشته عضو این فدراسیون می باشند .
ایران نیز جزء 70 کشور عضو رسمی فدراسیون بین المللی جهانی کاردرمانی (WFOT)است .
مطابق تعریفWFOT ، کاردرمانی رشته ای از گروههای پیرا پزشکی در حیطه ی توانبخشی و سلامت می باشد . کاردرمانی برانجام فعالیت هدفمند تکیه می کند . عقیده بر آن است که فعالیت هدفمند در  ارتقاء وضعیت سلامتی و کیفیت زندگی فرد و جامعه تاثیر بسزایی دارد .
کاردرمانگران در چه حیطه هایی کار می کنند ؟
*بیماریهای نورولو‍‍ژیک نظیر سکته مغزی ، ضربه ی مغزی ، مولیتپل اسکلروزیس ، پارکینسون ، A.L.S ، بیماران ضایعات نخاعی ، فلج مغزی کودکان و ...
* بیماریهای ارتوپدیک نظیر شکستگی ها ، پارگی تاندون عضلات و رباطهای مفصلی ، R.s.D و سوختگی هاو ...
* بیماریهای روانی نظیر اسکیزوفرنی ، افراد نوروتیک ، اختلال شخصیت ، فوبیا ، P.T.S.D
*بیماریها و اختلالات ذهنی نظیر کودکان بیش فعال و کم توجه ، اوتیسم ، اختلالات نافذ رشد P.D.D ، عقب ماندگی ذهنی ، سندرم داونDown ، اختلالات یادگیری کودکان 
*بیماری های مرتبط با حوزه ی سالمندی نظیر آلزایمر و دمانس 
* اختلالات رفتاری مرتبط با حوزه ی معتادین 
* زمینه ی مرتبط با رشد کودکان و توانمند سازی عصبی نوزادان نارس نظیر Preterms و نوزادان در واحد مراقبت های ویژه ی NICU
* زمینه های مرتبط با صنعت نظیر سلامت کارکنان و کارگران و کارمندان حین انجام کار ، بهینه سازی ابزار آلات 
کاردرمانگران با تاٌکید ویژه بر تسهیل عملکردهای روانی _ عاطفی بیمار و خانواده و افراد مرتبط با فرد معلول و ایجاد انگیزه و توان جهت توجه بر کار آمدی فرد و ارائه و انجام فعالیت های هدفمند متناسب و مرتبط با حوزه ی اجتماعی ، شغلی ، زندگی روزمره ی فرد نقش مهمی در بالا بردن سطح کیفیت زندگی فرد داشته و موجبات بازگشت مجدد و یکپارچه شدن فرد و خانواده مبتلا به ضایعه با جامعه را فراهم می آورند .
بر اساس آمار انجمن علمی کاردرمانی ایران در حال حاضر 4 هزار کاردرمانگر در ایران وجود دارد که حدود 3 هزار نفر آن فعال هستند . همچنین در حال حاضر حدود 13 دانشکده کاردرمانی در 9 استان اقدام به تربیت نیروهای متخصص می کند .

 

 
۶ آبان ۱۳۹۸ ۱۲:۰۴
تعداد بازدید : ۱,۲۴۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید