سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۰۹
 

اخبار

به بهانه روز جهانی پوکی استخوان:چند درصد ایرانی ها پوکی استخوان دارند؟

پوکی استخوان یا استئوپروز یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می کند و ویژگی مهم آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض شکستگی قرار می دهد و با اقداماتی مانند تغذیه سالم و تحرک بدنی می توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ بر اساس مطالعات وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، 47 درصد زنان و 44 درصد مردان بالای 50 سال در ایران دچار کمبود تراکم استخوان بوده و 4.6 افراد 20 تا 70 سال در ایران به پوکی استخوان در ستون فقرات مبتلا بوده و  همچنین از هر 4 زن ایرانی بالای 50 سال ، یک نفر به پوکی استخوان مبتلاست . این در حالی است که آمارهای جهانی ، فاصله معنی داری با آمار کشور ما دارد . در سرتاسر دنیا از هر 3 زن ، یک زن و از هر 5 مرد یک مرد بالای 50 سال دچار پوکی استخوان هستند .
ایده اصلی روز جهانی پوکی استخوان برای اولین بار با کمپینی توسط انجمن ملی پوکی استخوان انگلیس در سال 1997 میلادی آغاز شد و کمیسیون اروپا با حمایت از این کمپین روز 20 اکتبر را روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری کرد .

1

پوکی استخوان چیست ؟
پوکی استخوان بیماری مربوط به استخوان هاست . در این بیماری اصطلاحا" استخوان ها سوراخ سوراخ (متخلخل) می شود . ساختار میکروسکوپی استخوان ها به صورت لانه زنبوری است . منافذ و خانه های استخوان پوک بسیار بزرگتر از استخوان سالم است . در این حالت استخوان ها به تدریج جرم و چگالی خود را از دست می دهند و بسیار حساس و شکننده می شوند . 
متاسفانه این بیماری هیچ علامت اولیه ای ندارد و زمانی بروز می کند که یکی از استخوان ها ( معمولا استخوان لگن و مچ) می شکند ؛ به همین دلیل به آن بیماری خاموش گفته می شود .
علل پوکی استخوان 
استخوان ها از فیبرهای کلاژن و مواد معدنی تشکیل شده اند . از بدو تولد تا اوایل 20 سالگی ، سلول های استخوانی با جذب مواد مغذی و معدنی رشد می کنند و متراکم می شوند .  معمولا اوج تراکم استخوان ها در 20 سالگی است . رشد و توسعه استخوان ها تا حدود 25 سالگی ادامه دارد و پس از آن به ندرت کاهش می یابد . پس از 45 سالگی و با افزایش سن ، تراکم استخوان ها به تدریج کاهش می یابد و کلسیم لازم برای بدن از ذخیره استخوان ها تامین می شود . کاهش تراکم استخوان ها با افزایش سن کاملا طبیعی است ولی برخی عوامل این فرآیند را تسریع می کند . 
مهمترین عوامل ابتلا به پوکی استخوان
کم تحرکی ، استفاده نکردن از مواد حاوی کلسیم ، کاهش ویتامین D در بدن ، ابتلا به بیماری های خاص مانند سرطان ، استفاده از داروهای استروئیدی ، یائسگی زودرس (کمتر از 45 سال) ، استعمال دخانیات ، کاهش استروژن در بدن ، شرایط پزشکی خاص مانند پرکاری تیرویید ، بیماری سلیاک ، نارسایی مزمن کلیه ، آرتریت روماتویید ، بیماری های مزمن کبدی و دیابت نوع 1 از مهمترین عوامل ابتلا به پوکی استخوان هستند .
تشخیص پوکی استخوان
در حال حاضر بهترین روش برای تشخیص پوکی استخوان ، سنجش تراکم استخوان است ، امروزه برای سنجش تراکم استخوان دستگاه‌های جدیدی ساخته شده‌ است که می‌تواند با دقت زیاد تراکم استخوانی و نسبت آن با استخوان سالم و سن مناسب را اندازه‌گیری کند . 
آزمایش سنجش تراکم استخوانی بدون درد است و تنها چند دقیقه طول می کشد ، همچنین احتیاج به آمادگی قبلی ندارد و طی آن دارویی مصرف نمی‌شود . این سنجش ، پزشک را قادر می‌سازد تا شدت پوکی استخوان را ارزیابی کند و در نتیجه استحکام استخوان را بسنجد .
راه‌های پیشگیری و درمان پوکی استخوان
گرچه علایم مختلفی در پیشرفت بیماری پوکی استخوان موثر هستند ولی می توان پیشرفت این بیماری را با چند راهکار ساده متوقف کرد . برخی از مهمترین روش های پیشگیری و توقف بیماری خاموش عبارتند از : تغذیه مناسب و استفاده از مواد حاوی کلسیم و ویتامین D ، ورزش ، حداقل 30 دقیقه پیاده روی تند در روز توصیه شده است ، استفاده از نور خورشید ، این مورد باید با رعایت اصول یعنی استفاده از کلاه و دستکش و کرم ضد آفتاب انجام شود ، هورمن درمانی در زنان یائسه زیر نظر پزشک ، استفاده از مکمل های ویتامین D و کلسیم .
احتمال بروز پوکی استخوان در این افراد بیشتر است 
افرادی که در خانواده خود بیمار مبتلا به پوکی استخوان دارند ، افرادی با استخوان بندی متوسط و کوچک ، افرادی با نژاد آسیایی ، افرادی که سابقه زمین خوردن و شکستگی استخوان دارند ، افرادی که برای مدت زمان بیشتر از 3 ماه از داروهای استروئیدی (کورتون) استفاده کرده اند .
20 اکتبر برابر با 28 مهر روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است و هدف از نامگذاری این روز افزایش آگاهی جهانی در مورد پیشگیری ، تشخیص و درمان پوکی استخوان و بیماری های مزمن استخوان است .

 

 
۲۸ مهر ۱۳۹۸ ۱۲:۰۸
تعداد بازدید : ۱,۴۶۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید