سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۱:۵۹
 

اخبار

به فکر ستون فقرات خود باشیم

شانزدهم اکتبر (بیست و پنجم مهرماه) به منظور افزایش آگاهی در مورد سلامت و اختلالات ستون فقرات، روز جهانی ستون فقرات نامیده شده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ تا سال ۲۰۱۲ میلادی هیچ رویداد رسمی به عنوان روز جهانی ستون فقرات وجود نداشت و همین امر باعث شده بود که توجه خاصی به این موضوع مهم نشود . این روز به طور رسمی از سال ۲۰۱۲ میلادی ، توسط فدراسیون جهانی کایروپراکتیک و با هدف افزایش آگاهی در مورد سلامت و اختلالات ستون فقرات برگزار شد . در تمام کشورهای دنیا برنامه‌ها و فعالیت‌های ویژه‌ای برای افزایش آگاهی در مورد کمردرد ، گردن درد ،‌ اختلالات ستون فقرات و ارایه راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب به ستون فقرات صورت می‌گیرد .

1

مهمترین اهداف روز جهانی ستون فقرات عبارتند از :
- افزایش آگاهی عمومی در مورد سلامت و اختلالات ستون فقرات و اتخاذ سیاست های لازم در این زمینه ، هم برای تصمیم گیرندگان و هم افراد عادی جامعه
- ایجاد فرصت های مناسب برای بحث و تبادل نظر در مورد انواع اختلالات ستون فقرات
- ترویج رویکرد مناسب برای کاهش فشار روی ستون فقرات
آمار منتشر شده از انجمن کایروپراکتیک در مورد کمر درد :
-  اختلالات ستون فقرات و کمر درد مهم‌ترین عامل از کار افتادگی و ناتوانی در سراسر جهان است .
- حدود  ۸۰ درصد افراد از کمر درد یا گردن درد رنج می‌برند .
- ۵۰ درصد کارمندان و کارگران برای یک‌بار هم که شده در سال به کمر درد یا گردن درد مبتلا می‌شوند .
-  کمر درد و گردن درد مهم‌ترین دلیل درخواست مرخصی استعلاجی کارمندان است .
- کمر درد پس از سرما خوردگی ، بیماری‌های پوستی و آرتروز شایع‌ترین علت مراجعه به پزشک است .
- بسیاری از مشکلات رایج ستون فقرات با تغییر عادات نشستن ، راه رفتن و خوابیدن از بین می‌روند . نحوه بلند کردن اشیا از زمین ، بلند نکردن اشیای سنگین و یوگا از مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از آسیب به ستون فقرات هستند .
ستون فقرات
ستون فقرات بدن انسان از تعداد زیادی مهره ی متصل به یکدیگر تشکیل شده که از گردن تا بالای استخوان لگن ادامه پیدا می کنند و در واقع مانند یک ستون بدن انسان را صاف نگه می دارد .
اگرچه ستون فقرات نقش بسیار مهمی در بدن دارد اما ما اغلب به آن بی توجه هستیم تا آنکه بالاخره صدای ستون فقرات مان در می آید و درگیر درد می شویم . فعالیت های روزانه ی ما مستقیما بر ستون فقرات مان تأثیر می گذارند و اغلب ما عادت هایی داریم که به این عضو بدن فشار وارد می کند و صدمات زیادی به آن می زند . 
نقش ستون فقرات ، حمایت از کل بدن ، توانایی در خم شدن و چرخیدن در تمام مسیرها ، و نیز حمایت از ساختمانهای حیاتی بدن مثل اعصاب و نخاع می باشد که در داخل آن قرار دارند . 
عادت نادرستی که آسیب زیادی به ستون فقرات می زند
مناسب نبودن نوع ورزش یا ورزش نکردن ، مصرف سیگار ، کمبود کلسیم ، بد نشستن و ایستادن ، شغل های پشت میزی ، نحوه ی بلند کردن چیزهای سنگین ،  نحوه ی استفاده از کوله پشتی ، سنگین بودن کیف دستی ، پوشیدن کفش های پاشنه بلند
شایع ترین اختلالات ستون فقرات کمردرد ، گردن درد ، بیماری دیسک و انحنای غیر طبیعی ستون فقرات هستند . هریک از این اختلالات به تنهایی می تواند تاثیر عمیقی بر سلامت کلی فرد داشته باشد و تمام فعالیت های عادی روزمره و الگوی خواب را تحت تاثیر قرار دهد .

 

 
۲۵ مهر ۱۳۹۸ ۱۱:۲۰
تعداد بازدید : ۹۷۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید