سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۱۲

اخبار

24مهر(16اکتبر) روز جهانی غذا

شانزدهم اکتبر (۲۴ مهرماه) با هدف دستیابی به جهانی بدون گرسنه تا سال ۲۰۳۰ میلادی، روز جهانی غذا نام دارد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ روز ۱۶ اکتبر سالگرد تاسیس سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (FAO) در سال ۱۹۴۵ میلادی است و با هدف دستیابی به امنیت غذایی برای تمام ساکنین زمین ، با عنوان روز جهانی غذا نام‌گذاری شده است ، طبق آخرین آمار این سازمان بین‌المللی ، از هر ۹ انسان یک نفر از گرسنگی رنج می‌برد و یک سوم از جمعیت جهان تحت تاثیر سوء‌تغذیه قرار دارند .

رسانه ج1دید

روز جهانی غذا از 1981 میلادی هر سال در 16 اکتبر سالروز تشکیل سازمان خواربار و کشاورزی گرامی داشته می شود تا بهانه ای برای مبارزه علیه گرسنگی و تلاش در راه بهبود مواد غذایی باشد .
فائو (سازمان خوار و بار جهانی) به عنوان نهاد بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد به منظور برطرف ساختن مشکلات غذایی در جامعه جهانی ، در 1945میلادی و همزمان با پایان یافتن جنگ دوم جهانی تشکیل شد که ترغیب توسعه مداوم روستایی با تاکید بر پشتیبانی از کشاورزان ، تشویق تولید و خودکفایی غذایی و کمک به بالا بردن سطح تغذیه از جمله ی اهداف این سازمان محسوب می شود .
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) شعار « رفتار ما آینده ما را می سازد رژیم غذایی سالم برای دنیای بدون گرسنگی » را برای روز جهانی غذا در سال 2019 تعیین کرده است .
محورهای اصلی روز جهانی غذا در سال۲۰۱۹
کاهش قند نمک و چربی محصولات غذایی و آشامیدنی ،  نشانگر های رنگی تغذیه در راستای ارتقا دانش مصرف‌کننده ، نشان ایمنی و سلامت محصولات غذایی سلامت محور ، مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت در حوزه غذا ،  برچسب اصالت کالا و سیستم رهگیری و ردیابی در حوزه غذا ، محصولات غذایی ویژه و فراسودمند ، اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی مصرف کننده از محورهای اصلی روز جهانی غذا در سال۲۰۱۹ است . 
براساس گزارشی که از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد منتشر شده تعداد کسانی که از دسترسی به خوراک مناسب و تغذیه مرتب محروم هستند ۳۱۷ میلیون نفر افزایش یافته و به دو میلیارد نفر در جهان رسیده است .
به این ترتیب ، حدود یک‌چهارم کل جمعیت جهان به خوراک مناسب دسترسی ندارند . همین آمار حکایت از آن دارند که سالانه بین ۹ تا ۳۶ میلیون نفر در دنیا بر اثر گرسنگی و سوءتغذیه جان خود را از دست می‌دهند .
غذا ، نیاز اولیه بشر
غذا ، از ابتدایی ترین نیازهای انسانی و بلکه تمام موجودات زنده است و نقش اساسی آن انکار ناشدنی است . سیر کردن غریزه گرسنگی ، از آغازین روز آفرینش تاکنون ، همراه آدمی بوده ، به طوریکه می‌توان گفت پیشرفت های‌ شگفت انسان در عرصه صنعت و کشاورزی ، مدیون پاسخ به این غریزه ساده و ابتدایی است .
در قرآن نیز به این نیاز بدنی انسان توجه شده و نام تعدادی از سوره ها با خوراکی ها شروع می شود . در برخی آیات ، گاه به خواص برخی خوردنی ها اشاره شده و در برخی دیگر ، به حیواناتی که سازنده خوردنی های‌ مناسب و مطبوع آدمی است ، اشاره گردیده است .
شعار روز جهانی غذا در سال‌های مختلف : 
سال ۲۰۱۴ " کشاورزی خانوادگی ؛ تغذیه جهانی ، مراقبت از زمین "
سال ۲۰۱۵ " حفاظت اجتماعی و کشاورزی : شکستن چرخه فقر روستایی " 
سال 2016 " آب و هوا در حال تغییر است و غذا و کشاورزی هم باید تغییر کند "
سال 2017 " تغییر آینده مهاجرت ، سرمایه گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی "
سال 2018 " تلاش برای دستیابی به گرسنگی صفر"
شانزدهم اکتبر مصادف با ۲۴ مهرماه روز جهانی غذا نام‌گذاری شده است .
 
۲۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۳:۵۵
تعداد بازدید : ۵۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید