سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۱۷

اخبار

فشار خون بالا ؛ «کشنده بی سر و صدا»

پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت : فشار خون بالا گاهی «کشنده بی سر و صدا» نامیده می شود زیرا تا مراحل انتهایی اکثراً هیچ علامتی ندارد .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ همایش آموزشی کنترل فشار خون ، مراقبت ها و راه های پیشگیری از آن در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران برگزار شد .
دکتر آنا گودرزی در این کارگاه آموزشی در جمع شرکت کنندگان به تعریف فشار خون بالا پرداخت و اظهار داشت : فشار خون بالا عبارت است از افزایش فشار وارده از جریان خون به دیواره رگهای خونی .

1

پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران افزود : در معاینه‌ فشارخون‌ دو نوع‌ اندازه ‌گیری‌ صورت‌ می ‌گیرد ، یکی‌ فشاری‌ که‌ قلب‌ به‌ هنگام‌ انقباض‌ دارد (سیستول) و دیگری‌ فشاری‌ که‌ قلب‌ به‌ هنگام‌ انبساط‌ (دیاستول) دارد . 

وی میزان طبیعی فشار خون در جوانان را به طور معمول 12 روی 8 میلی متر جیوه و در بزرگسالان 14 روی 9 میلیمتر جیوه عنوان کرد و افزود : فشارخون بالاتر از این میزان فشارخون بالا محسوب می شود . 
علل فشار خون بالا
دکتر گودرزی در ادامه با بیان اینکه در 95 درصد موارد ، هیچ علت خاصی در ایجاد پرفشاری خون یافت نمی شود ، گفت : در 5 درصد باقیمانده ، یک علت زمینه ای در بروز پرفشاری خون دیده می شود . 
وی سن بالای 60 سال ، چاقی و اضافه وزن ، سیگار کشیدن ، مصرف الکل ، رژیم غذایی حاوی نمک یا چربی اشباع شده زیاد ، عدم مصرف میوه و سبزی ، کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی ، استرس  و عوامل ژنتیکی را از عوامل مستعد کننده بیماری فشار خون بالا عنوان کرد .
وی تصریح کرد : تحقیقات نشان داده است که آسیب دیدن سلولهای کلیوی مهمترین علت ابتلا به فشارخون در افراد مسن می باشد .
پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران بیان کرد : استرس ، نمک ، سیگار ، تصلب شرایین و چاقی از عواملی است که باعث بالا رفتن فشار خون در بیماران می شوند .
دکتر گودرزی افزود : فشار خون بالا گاهی «کشنده بی سر و صدا» نامیده می شود زیرا تا مراحل انتهایی اکثراً هیچ علامتی ندارد .
وی با بیان اینکه 15درصد افراد سن بالا دارای فشار خون بوده و خود بی خبر هستند ادامه داد : بسیاری از افراد که دچار فشار خون بالا هستند ، احساس بیماری ندارند و حال عمومی آنان خوب است .
دکتر گودرزی با اشاره به اینکه در مواردی که فشار خون خیلی بالا می رود سردرد و گاهی اوقات نیز تنگی نفس و خونریزی از بینی رخ می دهد گفت : تنها راه تشخیص فشار خون بالا ، اندازه گیری میزان آن است . 
مسئول آموزش بیمار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت : سردرد و سرگیجه ، خواب آلودگی ، گیجی ، کرختی و مور مور شدن در دستها و پاها ، سرفه خونی ، خونریزی از بینی و تنگی نفس شدید علایم مربوط به بالا رفتن فشار خون بطور بحرانی هستند . 

1

ویدا کاویانی افزود : کنترل  وزن ، ورزش مرتب ، کاهش  مصرف روزانه نمک ، استفاده از رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات فراوان ، لبنیات کم چرب ، خشکبار و پرهیز از مصرف مشروبات الکلی از جمله راههای پیشگیری فشارخون بالا است .
وی سکته مغزی ، حمله قلبی ، نارسایی قلب ، ورم ریه ، نارسایی کلیه ، آسیب چشمی و مشکل بینایی را از عوارض اصلی فشار خون بالا برشمرد .
کاویانی تصریح کرد : درمان فشار خون با توجه به ویژگی های هر فرد تعیین خواهند شد و ممکن است شامل  کم کردن وزن ، ترک دخانیات ، برنامه ورزش مناسب و تغییر شیوه زندگی برای کاهش استرس باشند .
مسئول آموزش بیمار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به شرکت کنندگان یادآور شد : گرفتن فشار خون خودتان را فرا بگیرید و روزانه فشار خون را اندازه گیری نماید .
کاویانی افزود : در صورتی که اقدامات محافظه کارانه اثر نداشته باشند ، با استفاده از داروهای ضد فشار خون می توان فشار خون را پایین آورد .
در پایان این همایش آموزشی فشارخون شرکت کنندگان اندازه گیری شد .

1

1

1

1

 

 
۲۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۲:۲۰
تعداد بازدید : ۱,۲۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید