سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۳۹

اخبار

برگزاری کارگاه احیای قلب در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران/ 75درصد مرگ ها در خارج از بیمارستان رخ می دهد

کارگاه یک روزه احیای قلبی ریوی (CPR) در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران برگزار شد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ به منظور ارتقاء دانش شاغلین در واحدهای پاراکلینیک بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در زمینه احیای قلبی ریوی ، کارگاه یک روزه CPR در سالن کنفرانس بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران برگزار شد .
در این کارگاه آموزشی ، رحمان رضایی کارشناس ارشد پرستاری بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در خصوص مراحل انجام CPR مطالبی را ارائه دادند .
رضایی در جمع شرکت کنندگان اظهار داشت : احیاء قلبی ریوی (CardioPulmonary Resuscitation) که CPR هم نامیده می شود ، مجموعه ای از اقدامات است که توسط افراد آگاه و حاضر در صحنه برای بازگرداندن اعمال دو عضو حیاتی قلب و ریه و رساندن خون و اکسیژن به مغز برای جلوگیری از آسیب مغزی، انجام می شود .

1

وی افزود : امروزه احیای قلبی ریوی را به دو صورت اقدامات پایه ای حمایت از حیات (BLS) و اقدامات پیشرفته حمایت از حیات  (ALS) انجام می دهند .
کارشناس ارشد پرستاری بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با اشاره به اینکه CPR پایه را می توان بدون هیچ وسیله اضافه و با دستان خالی هم انجام داد افزود : انجام صحیح و به موقع این روش ، می تواند باعث نجات جان انسانهای زیادی از مرگ حتمی شود . 
رضایی ادامه داد : در مورد CPR پیشرفته اقدامات تخصصی تری نظیر مراقبت از راه هوایی و دارو درمانی حین CPR انجام می شود .
وی گفت : ایست قلبی علت های مختلفی از جمله بیماری های قلبی ، بیماری های تنفسی ، انسداد راه هوایی ، مسمومیت با داروها ، مسمومیت با مواد مخدر ، برق گرفتگی ، غرق شدگی ، سرمازدگی های شدید و ... دارد  .
وی اضافه کرد : متاسفانه تعداد بسیاری از ایست های قلبی در خارج از بیمارستان اتفاق می افتد و در بیشتر موارد قبل از رسیدن نیروهای امدادی ، بیمار جان خود را از دست می دهد .
رضایی افزود : در صورتی که افراد جامعه آموزش لازم را در مورد CPR پایه دریافت کنند ، می توانند تا زمان رسیدن نیروهای امدادی عملیات احیاء را انجام دهند تا شانس زنده ماندن بیمار را به طرز قابل توجهی افزایش یابد . 
مدرس این کارگاه آموزشی با اعلام اینکه زمانی که فعالیت عضله قلب متوقف می شود ، خون رسانی به قسمت های مختلف بدن از جمله مغز متوقف می شود افزود : در صورتی که ۴-۶ دقیقه از زمان ایست قلبی گذشته باشد و اقدامی در جهت احیای بیمار انجام نشود احتمال آسیب به مغز وجود خواهد داشت . 
رضایی ادامه داد : اگر ۱۰ دقیقه از زمان ایست قلبی گذشته باشد و بعد از آن CPR آغاز شود ، مغز از بین رفته و حتی در صورت موفقیت احیاء بیمار حالت مرگ مغزی خواهد داشت .
وی یکی از مهمترین نکات شروع بلافاصله CPR  را تشخیص ایست قلبی اعلام کرد و  گفت : در انجام  CPR زمان بسیار حیاتی است و حتی یک دقیقه تاخیر در شروع CPR احتمال موفقیت آن را کاهش می دهد .  
رضایی اضافه کرد : 75 درصد مرگ ها خارج از بیمارستان و اکثرا" در منزل بوقوع می پیوندد که ۹۵ درصد قبل از رسیدن به بیمارستان فوت می کنند که شایعترین علت آن در بزرگسالان مشکلات قلبی و در اطفال مشکلات تنفسی می باشد .

1

1

1

1

1

 

۲۶ شهریور ۱۳۹۸ ۱۳:۱۵
تعداد بازدید : ۶۷۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید