سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۳۵

اخبار

برگزاری کارگاه آموزشی تغذیه با شیرمادر در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران

کارگاه آموزشی تغذیه با شیر مادر برای ماماها و پرستاران شاغل در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران برگزار شد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ در این کارگاه که در سالن کنفرانس بیمارستان بعثت صنعت نفت برگزار شد ، ناهید زارعت کیش کارشناس مامایی به عنوان مدرس دوره آموزشی و حدود 30 نفر از کارشناسان مامایی و پرستاری بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران حضور داشتند .
در این کارگاه مباحث مختلفی همچون ممنوعیت های دوران شیردهی ، بیماری های مادر و شیردهی ، نحوه نگهداری و ذخیره شیر مادر و فواید شیردهی مورد نقد و بررسی و تبادل نظر قرار گرفت .
کارشناس مامایی بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران در جمع شرکت کنندگان در کارگاه تغذیه با شیر مادر گفت : ایجاد آرامش در مادر و نوزاد ، خواب بیشتر و عمیقتر در نوزاد ، کمک به ثبات ضربان قلب و تنفس در نوزاد و ثبات قندخون ، کاهش مصرف انرژی کمتر از فواید تماس زودرس پوست به پوست مادر و نوزاد است .

1

ناهید زراعت کیش اظهار کرد : تقویت سیستم ایمنی نوزاد ، دفع سریعتر مکونیوم و کاهش زردی نوزاد ، آزاد شدن اکسی توسین در مادر ، موفقیت زودهنگام و طولانی مدت در تغذیه با شیرمادر باعث تحکیم بیشتر و  پیوند عاطفی مادر و نوزاد خواهد شد .
وی همچنین به تشریح وضعیت های شیردهی شامل وضعیت گهواره ای (معمولی یا سنتی) ، متقاطع ، زیربغلی ، خوابیده به پهلو و خوابیده به پشت پرداخت .
زراعت کیش در ادامه به روش های دوشیدن شیر پرداخت و گفت : نوزاد نارس ، نوزاد بستری در بیمارستان ، نوزاد دارای نقایص جسمی لب و دهان ، زنان شاغل و در مواردی که به علت بیماری کودک یا مادر مکیدن و تخلیه پستان برای مدتی برای کودک مقدور نباشد و یا در احتقان پستان ، شیرخوار با شیر دوشیده بوسیله فنجان ، استکان ، قاشق ، قطره چکان ، سرنگ و حتی لوله تغذیه می شود .
کارشناس مامایی بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران و مدرس این کارگاه اضافه کرد : شیرمادر در دمای اتاق به مدت شش تا هشت ساعت در ظروف شفاف و شیشه ای قابل نگهداری است و 48 ساعت در درجه برودت 4 درجه سانتی گراد یخچال نگهداشت البته به این شرط که در سردترین نقطه یخچال نگهداری شود  .
زراعت کیش افزود : در قسمت سردخانه یخچال شیرمادر به مدت 2هفته قابل نگهداری است و در فریزرهای معمولی خانگی که دارای برودت منفی هجده درجه هستند ، تا 3 ماه می توان شیر مادر را در ظروف مناسب نگهداشت و در فریزرهای صنعتی با برودت منفی32 درجه سانتی گراد تا شش ماه قابل نگهداری است .
در این کارگاه همچنین مباحث پرخونی یا احتقان پستان ، عوامل زمینه ساز ، اقدامات لازم جهت بهبود ، پیشگیری و درمان آموزش داده شد .
  
۱۳ شهریور ۱۳۹۸ ۱۳:۴۰
تعداد بازدید : ۸۹۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید