سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۳۵

اخبار

دکتر پاکروان‌نژاد در سمینار آموزشی افسردگی" بیا حرف بزنیم": بیایید انگ‌زدایی کنیم/مدیرعامل نفت و گاز گچساران: مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت همواره در کنار ما هستند

سمینار آموزشی با موضوع " افسردگی"(بیا حرف بزنیم) به مناسبت هفته سلامت توسط بهداشت و درمان نفت گچساران و با حضور مدیرعامل ، رؤسا و مدیران ستادی شرکت نفت و گاز گچساران در سالن جلسات این شرکت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران، دکتر پاکروان‌نژاد متخصص اعصاب و روان در این سمینار علمی و آموزشی با اشاره به شعار هفته سلامت با عنوان" زندگی سالم با نشاط و امید" و لزوم اهمیت توجه جدی به سلامت روانی افراد در خانواده و محیط کار اظهار کرد: وقتی فردی افسرده باشد در سازمان هر چقدر هم خدمات به وی ارائه شود باز هم احساس نارضایتی، خستگی و فرسودگی می‌کند و ضمن این‌که دچار عوارض جسمی می‌شود، مرتب به پزشک مراجعه کرده و در تمامی زندگی احساس منفی دارد.
دکتر پاکروان‌نژاد با تأکید بر این‌که بیایید انگ‌زدایی کنیم، تصریح کرد: یک فرد افسرده در مقایسه با همیشه احساس لذت کمتری نسبت به زندگی دارد، علایقش کمتر شده و فرد دچار بی‌حوصلگی، تحرک‌پذیری و کم طاقتی می‌شود.
وی با طرح این پرسش که چرا انسان‌ها افسرده می‌شوند، و با بیان این‌که انرژی ما به سمتی می‌رود که ما باید چه چیزهایی را داشته باشیم که حالمان بهتر شود، یادآور شد: یکی از راه‌های درمان افسردگی ارتقای فرهنگ لذت بردن از داشته ‌ها بوده و این فرهنگ باید تبدیل به بودن شود.
دکتر پاکروان‌نژاد معتقد است انتظار زیاد داشتن از زندگی سبب آسیب به فرد در محیط خانواده و کار می‌شود و فرهنگ انتظار صحیح و متناسب با داشته‌ها و توانمندی‌های مادی و معنوی باید آموزش داده شود.
وی با تأکید بر توانمند کردن افراد یادآور شد: انسان ضعیف در معرض افسردگی بوده و همچنین بهبود فرهنگ ارتباطی و عدم اتلاف انرژی در مسیرهای مخرب و تقویت اخلاق سبب متعد شدن انسان می‌شود.
دکتر پاکروان‌نژاد در ادامه اشاره‌ای به روش‌های رهایی از افسردگی داشت و افزود: باید فضایی فراهم کرد که افراد احساس خود را بیان کنند و ضمن شارژ روحی ، ترس از انگ خوردن را از خود دور کنند.
وی انجام دادن تست‌های غربالگری و مورد سنجش قرار دادن خود را عاملی دیگر در پیشگیری و کنترل افسردگی دانست و تصریح کرد: باید بدانیم افسردگی می‌تواند به ما آسیب بزند چرا که یکی از دلایل مهم غیبت از کار، افسردگی بوده و همچنین افسردگی دقت افراد را پایین می‌آورد.
دکتر پاکروان‌نژاد خاطرنشان کرد: افراد باید سعی کنند خود را از نظر روانی اقناع و ارضا کنند تا تبعات ناشی از عدم رضایت ، عدم تطابق ذهنی با کار و رضایتمندی از آن، فرسودگی و خستگی گریبانشان را نگیرد.

نوع کار در صنعت نفت، سخت، تنش‌زا و استرس‌زا است/ خدمات مرکز مشاوره بهداشت روان صنعت نفت گچساران قابل تقدیر است
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نیز در این سمینار ضمن تقدیر و تشکر از حضور بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران و اجرای برنامه های متنوع و ارائه خدمات بهداشتی و روانی و با اشاره به شعار "زندگی سالم با نشاط و امید" اظهار کرد: این نام‌گذاری اهمیت بسیاری داشته چرا که کارها و فعالیت‌های خوب ، اثربخش و باارزش توسط افراد سالم صورت می‌گیرد.
مهندس هوشنگ صیدالی با اشاره به خدمات ارزنده و قابل تقدیر مرکز مشاوره و بهداشت روان صنعت نفت گچساران در ارائه خدمات متنوع مشاوره‌ای یادآور شد: وقتی فردی بیمار می‌شود ذهنش درگیر ذهنش درگیر مسائل ، مجهولات و معادلات بیشتری شده و در صورت انباشت، حل آن، سخت‌تر می‌شود.
وی با یادآوری این‌که همه ما به نوعی بیمار هستیم، افزود: تنش‌ها، انتظارات، احساس مورد ظلم واقع شدن در رفتارها و برخوردها، فرزندان، خانواده، محیط کاری و شغلی سبب می‌شود ذهن ما بیمار شود و بهتر است به موقع در صدد برطرفکردن آن باشیم و نگذاریم به جایی برشد که حل آن مشکل شود.
مهندس صیدالی تصریح کرد: بهداشت و سلامت روان افراد کاملاً می‌تواند در ایجاد زندگی سالم و به تبع آن ، جامعه ای سالم و توأم با امید و نشاط مؤثر باشد و باید کاری کرد که از داشته‌هایمان و از واقعیت وضعیت و جایگاهی که در آن قرار گرفته‌ایم، احساس لذت کرده و از توان و شرایط خود بهترن استفاده را داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران با بیان اینکه نوع کار در صنعت نفت، سخت، تنش‌زا و استرس‌زا است، افزود: مدیران، رؤسا و کارکنان نفت و گاز همواره در مجاورت محیطی پراسترس قرار دارند و تصمیمات آن‌ها بسیار حساس و تأثیرگذار در اقتصاد کشور بوده و در واقع اقتصاد کشور با تصمیمات حساس کارکنان صنعت نفت و گاز ارتباط مستقیم داشته و به همین دلیل بیشترین استرس های شغلی متوجه این کارکنان است.
مهندس صیدالی تصریح کرد: خانواده کارکنان صنعت نفت و گاز در واقع جامعه ایران بوده و همواره برای قرار داشتن در شرایطی مناسب، در معرض استرس شغلی ، روحی و روانی هستند.
وی خاطرنشان کرد: مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت همواره در کنار ما هستند و کمک می‌کنند تا بتوانیم امور شغلی و خانوادگی خود را به نحو احسن انجام دهیم تا مشکلات موجود در جامعه نفت، کمرنگ‌تر شود.
مهندس صیدالی با بیان این‌که هر اندازه مسئولیت‌ها بیشتر باشد خانواده‌ در معرض آسیب بیشتری قرار دارد، افزود: هفته سلامت فرصت مناسبی برای توجه هر چه بیشتر به سلامت جسمی و روحی خودمان است، باید ابتدای کار علاج کرد تا به مراحل سخت‌تر در بحث درمان و به جای نافرجامی نرسد.
وی بحث بهداشت روان، مشاوره، روان‌پزشکی و روان‌درمانی را به ویژه در صنعت نفت بسیار مهم و مورد توجه عنوان و تعاملات هر چه بیشتر بهداشت و درمان صنعت نفت با شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در این رابطه را خواستار شد./

گزارش: معصومه بوستانی

۲۹ فروردین ۱۳۹۶ ۱۵:۰۳
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۸۳۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید