سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۱۸

اخبار

روز جهانی جمعیت و تنظیم خانواده

بیستم تیرماه مصادف با یازدهم ژوئیه روز جهانی جمعیت و تنظیم خانواده نامیده شده است. روزی که از سال ۱۹۸۹ وارد تقویم شد تا جهان، عواقب رشد بی‌رویه جمعیت را از یاد نبرد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ این تاریخ یادآور یازدهم ژوئیه ۱۹۸۷ است که در آن جمعیت جهان از مرز ۵ میلیارد گذشت.

جمعیت جهان در سال 1950 میلادی دو میلیارد و 500 میلیون نفر بود اما در فاصله کمتر از 40 سال دو برابر شد و در روز یازدهم ژوئیه ۱۹۸۷ از مرز ۵ میلیارد نفر گذشت . این افزایش جمعیت نیاز جدی به توسعه پایدار ، توسعه شهری ،‌ دسترسی به خدمات بهداشتی و قدرت بخشیدن به جوانان را بیش از پیش ضرورت بخشید . با توجه به چنین رویکردی در سال 1989 میلادی ،‌ سازمان ملل متحد پیشنهاد داد تا 11 ژوئیه هر سال به عنوان «روز جهانی جمعیت و تنظیم خانواده» از سوی تمام کشورهای جهان با هدف حفظ زندگی انسان‌ها ، کاهش فقر ، ایجاد تعادل در رشد جمعیت ‌و ایجاد خانواده‌ها و جوامع سالم و خوشبخت و یک دنیای بهتر و سالم‌تر ؛ در نظر گرفته شود. 

سازمان ملل متحد در سال2017 پیش پیش بینی جدیدی از روند افزایش جمعیت جهان تا سال 2050 ارائه داد و اعلام کرد کره خاکی در آستانه یک بحران جدی قرار دارد . براساس این گزارش که تحت عنوان "چشم اندازهای جمعیت جهانی" منتشر شد در مورد شتاب رشد جمعیت جهان و چالش هایی که این شتاب در راه دستیابی به اهداف توسعه پایدار که موعد آن سال 2030 معین شده ، ایجاد خواهد کرد ، هشدار داد . در این گزارش آمده که جمعیت جهان از7میلیارد و400میلیون نفر در سال 2016 به 7 میلیارد و 600 میلیون نفر در سال 2017 رسیده است و در صورت تداوم چنین روندی جمعیت جهان تا 35 سال آینده از 7.4 میلیارد نفر فعلی به 9.7 میلیارد نفر می‌رسد و  این آمار 100 میلیون نفر بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی سازمان ملل است که در سال2015 ارائه شده بود . بر اساس این گزارش 47 کشور از توسعه نیافته ترین کشور های جهان عمدتاً مسئول این افزایش جمعیت خواهند بود که در آنها هر زن بطور میانگین 4 فرزند به دنیا می آورد و در نتیجه مجموعاً تا سال 2050 نزدیک به2 میلیارد نفر بر جمعیت جهان اضافه خواهند کرد .
سازمان ملل متحد در گزارش خود تعداد کمی از کشورها به خصوص چند کشور آفریقایی را عامل رشد جمعیت تا اواسط قرن کنونی اعلام کرده که تقریبا نیمی از این افزایش جمعیت به قاره آفریقا تعلق دارد . جمعیت این منطقه در آینده نزدیک به 2.5 میلیارد نفر خواهد رسید که دو برابر آمار فعلی است . در کشور آفریقایی تانزانیا نیز که تنها یک‌پنجم زنان از روش‌های مدرن پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند . هر زن تانزانیایی در دوران باروری خود به‌طور متوسط ۶ کودک به دنیا می‌آورد که با ادامه چنین روندی جمعیت ۴۰ میلیونی این کشور در سال ۲۰۵۰ به ۸۰ میلیون نفر خواهد رسید. 
نمودار جمعیت جهان تا سال 2050
بر اساس این گزارش در فاصله سال های 2015 تا 2050 میلادی ، نیمی از افزایش جمعیت جهان در نه کشور هند ، نیجریه ، پاکستان ، جمهوری دموکراتیک کنگو ، اتیوپی ، تانزانیا ، آمریکا ، اندونزی و اوگاندا متمرکز خواهد شد . هند تا سال 2022 جمعیتی بیش از چین خواهد داشت . این کشور 6 سال زودتر از پیش‌بینی‌های اولیه به رتبه نخست پرجمعیت‌ترین کشور جهان می‌رسد . سازمان ملل در گزارش خود دلیل افزایش جمعیت جهان را  افزایش امید به زندگی در جهان می داند . طبق این گزارش امید به زندگی از شصت و پنج سال در 1990 میلادی به هفتاد سال در 2010 میلادی رسید و در سال 2045 میلادی سن امید به زندگی به هفتاد و هفت سال خواهد رسید . کاهش مرگ و میر کودکان نیز یکی دیگر از عوامل افزایش جمعیت در جهان از سوی  سازمان ملل در کشورهای در حال توسعه اعلام شده است .
در مقابل کشورهای در حال توسعه ، کشورهایی هستند که به دلیل  رشد منفی یا کند جمعیت دچار مشکل شده‌اند . به عنوان مثال در ژاپن به دلیل تعداد بسیار محدود زاد و ولد ، جمعیت ۱۲۷ میلیونی امروزی ژاپن ، تا سال ۲۰۵۰ به ۹۵ میلیون کاهش خواهد یافت . جمعیت کشور  آلمان نیز در این مدت به ۷۱ میلیون نفر یعنی ۱۱ میلیون نفر کمتر از امروز کاهش می‌یابد . کاهش موالید در این کشورها سبب خواهد شد که روند کهنسالی نیز شتاب بیشتری پیدا کند . در اروپا رشد جمعیت که در سالهای اخیر منفی شده باعث خواهد شد که جمعیت این قاره از 740 میلیون نفر فعلی به 732 میلیون در سال 2050 کاهش یابد و تنها راهکار متعادل‌سازی جمعیت این منطقه از جهان ، استقبال از مهاجران خواهد بود .
محدویت های رشد جمعیت جهان
  از آنجا که جمعیت جوان یکی از مهم‌ترین شاخصه ها و سرمایه یک کشور است که می‌تواند حرکت و پیشرفت آن را سرعت بخشد ؛ تعدادی از کشورها کاهش جمعیت جوان کشور خود را یک آسیب جدی می دانند .  این کشورها برای جلوگیری از رشد منفی جمعیت سیاست حمایت از فرزند آوری را برنامه های خود گنجانده اند .
وجود روند متفاوت رشد جمعیت در کشورهای مختلف جهان سبب شده سیاستهای جمعیتی نیز تفاوت داشته باشد . به نظر کارشناسان  افزایش جمعیت ، می‌تواند هم فرصت و هم تهدید باشد . جمعیت با کیفیت و دارای رفاه و توانمند برای هر کشور فرصت است ، اما اگر این جمعیت دارای کیفیت نباشد ، افزایش جمعیت می تواند به هر نظام و کشوری آسیب برساند . جمعیت سالم ، تحصیل کرده ، مولد می تواند به شکستن چرخه فقر بین نسلی کمک کند و در رویارویی با چالش های فردی و اجتماعی بیشتر انعطاف پذیر باشد . جمعیت ماهر و مطلع می تواند به طور کاملتری به جامعه و ملت خود کمک کنند . ترویج دسترسی به آموزش ، خدمات بهداشتی ، از جمله سلامت باروری و تنظیم خانواده از جمله عواملی هستند که می تواند به تقویت تاب آوری جمعیت در مقابل تمام چالش ها و استفاده از فرصت های اقتصاد نوظهور ، کمک کنند .

 

 
۲۰ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۵۹
تعداد بازدید : ۱,۷۵۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید