سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۰:۰۵
 

اخبار

زئونوزها؛ بیماری های مشترک بین حیوانات و انسان

براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، هر بیماری یا عفونتی که به طور طبیعی بین حیوانات مهره دار و انسان انتقال می یابد، بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان (زئونوز) نامیده می شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ 130سال پیش و در ششم ژوئیه 1885 میلادی ، لویی پاستور دانشمند فرانسوی برای نخستین مرتبه پسر بچه ای را با روش واکسیناسیون ابداعی خود ، از ابتلا به بیماری هاری و در واقع از مرگ حتمی نجات داد و در سال 1388نیز با توجه به اهمیت فزآینده مبارزه با این قبیل بیماری ها و با تصویب دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ، یک روز از سال (15تیرماه) به عنوان روز ملی مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان نام گذاری شده است.
براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت ، از بین 1415 عامل بیماری زای شناخته شده در انسان ، 868 مورد (61 درصد) به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق حیوانات انتقال می ‌یابد . هم چنین طی 40 سال اخیر ، بسیاری از بیماری‌ های عفونی جدید در بخش هایی از دنیا شایع شده که بخش وسیعی از آن‌ ها جزو بیماری های زئونوز قلمداد می شوند . این عفونت ‌ها که به بیماری ‌های نوپدید و بازپدید معروف هستند ، قریب 175 مورد از عوامل بیماری‌ زای انسانی را در بر می‌گیرند که 75 درصد آن ها هم از حیوانات به انسان سرایت می ‌کنند.

1

از بین بیماری های مشترک شناخته شده بین انسان و حیوان برخی بسیار خطرناک ، نایاب و کم اهمیت بوده اما آنفلوانزای پرندگان ، تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو ، هاری ، جنون گاوی ، شاربن (سیاه زخم) ، بروسلوز (تب مالت) ، سل ، سالمونلوز ، سارس و سالک از زمره بیماری های مهلک به شمار می روند.
* بیماری تب کریمه – کنگو ؛ یک بیماری حاد تب ‌دار و خون ‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون ، ترشحات ، لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌ شود ، این بیماری نخستین بار در سال 1944 در کریمه اوکراین شرح داده شد و نام تب خون‌ ریزی دهنده برای آن اعلام شد.
* تب مالت ؛ به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود و به دلیل دارا بودن طیف وسیعی از علائم ، بیماری هزار چهره نیز به آن می‌گویند ، منشاء بیماری تب مالت در انسان ، بیماری بروسلوز در بین دام ها است و انسان با مصرف مواد لبنی یا شیر دام های مبتلا به بروسلوز، به تب مالت مبتلا می شود.
* بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ؛ این بیماری در زُمره بیماری های خطرناک پرندگان به شمار می رود و ویروسی مشترک بین انسان و طیور است . تمام پرندگان به ویروس آنفلوانزا حساس هستند ، اما مرغ ، خروس ، کبوتر ، بوقلمون ، شترمرغ ، قرقاول ، کبک ، بلدرچین و پرندگان زینتی مانند طوطی ، مینا ، و سهره از بقیه حساس ترند.
*جنون گاوی ؛ یک بیماری عصبی تحلیل‌دهنده مغز و کشنده در انسان است که در اثر نوعی پروتئین به نام پریون‌ ایجاد می‌شود.
* سیاه زخم یا بیماری شاربن ؛ از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است که در حیوانات به شکل فوق حاد ، حاد و تحت حاد مزمن ظاهر می شود . این بیماری به نام های دیگری از جمله ادم بدخیم ، پوستول بدخیم ، بیماری پشم ریسان و تب طحالی نیز شناخته می شود.
*سل ؛ یک بیماری واگیردار است که با ورود میکروب کوچکی بنام باسیل به ریه ها ایجاد می شود و زمانی که فرد مبتلا سرفه ، عطسه یا صحبت می کند این میکروب بصورت ذرات ریز وارد هوا می شود و دیگران را نیز مبتلا می کند.
براساس آمار سازمان بهداشت جهانی 25 درصد مرگ و میر انسان ها بر روی سطح کره خاکی در رابطه با بیماری های مشترک بین انسان و دام گزارش شده و این آمار در کشورهای در حال توسعه تا یک سوم بوده است. 
به گفته کارشناسان ، این نوع بیماری ها علاوه بر مشکلات بهداشتی برای انسان ، تجارت و مبادله کالاهای بین المللی به همراه تولیدات دامی را تحت تاثیرمنفی نیز قرار می دهند. 
بنا به گفته این متخصصان ، هر یک از بیماری های مشترک بین انسان و دام که از طیف وسیعی برخودار هستند ، علائم و نشانه های متفاوتی با هم داشته و به تناسب هم باید راه های پیشگیری ، درمان و مراقبت های مختلفی را برای آن در پیش گرفت. 
به گفته این گروه ، آن چه که بیشتر مورد تاکید بوده آن است که تماس مستمر با دام و یا حتی مجاورت با آن که در برخی مناطق عشایری و روستایی رواج دارد ، مهمترین عامل در بروز و شیوع این بیماری ها محسوب می شوند. 
احتمال انتقال بیماری های مشترک انسان و حیوان از طریق تماس و یا زندگی در مجاورت دام ، انتقال از طریق حمله حیوانات به انسان ، استفاده از فرآورده های دام و طیور صورت می پذیرد.
از طریق شناسایی و درمان مبتلایان به بیماری های مشترک بین انسان و حیوان ، می توان از شیوع بیشتر بیماری پیشگیری کرد.
 
۱۵ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۴۷
تعداد بازدید : ۲,۲۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید