سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۴۳

اخبار

برگزاری دوره آموزشی حمل و جابجایی بیمار در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران

دوره آموزشی حمل و جابجایی بیمار با حضور کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در سالن کنفرانس بیمارستان بعثت صنعت نفت برگزار شد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ کارشناس فوریت های پزشکی گفت : در برخی مواقع ممکن است انتقال بیمار پیش از انجام ارزیابی کامل یا درمان پزشکی ضروری باشد.

3

عقیل پورعباس افزود : این انتقال اور‍‍ژانس فوری باید از طریق ایمنی ترین راه ممکن انجام شود تا شانس ایجاد آسیب بیشتر در بیمار به حداقل ممکن برسد. 
پورعباس ادامه داد : هنگامی که بیمار در محل امن قرار گرفت میتوان بستگی به شرایط وی ، ارزیابی را انجام داد.  
وی انتقالTransport را اینگونه تشریح کرد : انتقال یا ترانسپورت (جابه جایی) ، انتقال و حمل بیمار از یک محیط و مکان ناامن به محیط امن و یا از محیط حادثه به یک محیط و مکان امن درمانی.
به گفته ی این کارشناس فوریت های پزشکی در یک حمل و انتقال بایستی نیروی انسانی کارآمد به حد کافی وجود داشته باشد ، ابزار و تجهیزات مناسب در اختیار داشته باشیم ، آمبولانس و تجهیزات کافی وجود داشته باشد، بایستی به وضعیت بیمار و شرایط تهدید کننده حیات در وی توجه شود ، انتقال بایستی در بهترین ، سالمترین و علمی ترین شرایط انجام گیرد و اولویت های انتقال و تریاژ لحاظ شوند .
پورعباس با بیان اینکه انتخاب روش حمل بیمار براساس آسیب های وارده ، سطح هوشیاری و خطراتی که بیمار را تهدید می کنند بستگی دارد ، افزود : به طور کلی بهترین راه برای انتقال بیمار در هر شرایطی ساده ترین روشی است که باعث آسیب و درد وی یا خود شما نشود.
وی تاکید کرد : به عنوان یک قانون تا حدی که می توانید برای حمل بیماران و تجهیزات از دیگران کمک بگیرید ، هرگز خود را در معرض خطر افتادن یا آسیب دیدن قرار ندهید و از قواعد مکانیک بدن استفاده کنید. 
پورعباس یادآور شد : مکانیک بدن به عنوان ایمن ترین و کارآمد ترین روش استفاده از بدن برای انتقال است.  
وی در ادامه سه روش انتقال بیمار  را تشریح کرد: 
**انتقال اورژانسی Emergency move  انتقال اورژانسی زمانی انجام می شود که خطر فوری برای بیمار و امدادگر وجود دارد یعنی جان یکی یا هر دو در خطر است. 
الف : خطر فوری محیطی برای بیمار یا امدادگر وجود دارد مانند آتش سوزی یا خطر آتش سوزی که این خطر برای امدادگر و بیمار وجود دارد.
ب : ریزش آوار و جاری شدن مواد مذاب یا وجود گاز های شیمیایی در محیط   
ج : تماس با مواد محترقه یا سایر مواد خطر ناک
د : ناتوانی در حفظ بیمار از سایر خطرات در صحنه حادثه (جاده و هوا و طوفان و....)   در این انتقال بعد از کشیدن و انتقال بیمار یا مصدوم به محیط امن بایستی بیمار سریعا ارزیابی ، معاینه و  اقدامات درمانی سریعا انجام گیرد.
در این روش از حمل های یک و دونفره استفاده می شود و شامل کشیدن زیر بغل با ساعد ، کشیدن پیراهن ، کشیدن با کمک پتو ، کشیدن از طریق حمل آغوشی یک یا دو نفره کشیدن با ملحفه و یا از طریق مچ پاهای بیمار و یا مچ دست های بیمار ، حمل سینه خیز یا آتشنشانان در محیط پر دود ، سقف کوتاه ، گودال ، کانال و یا محیط پر خطر استفاده می شود.  
**انتقال اضطراری یا فوری Urgent move  انتقال اضطراری زمانی انجام می شود که جان و حیات بیمار در معرض خطر است و بایستی سریعا به محیط درمانی انتقال یابد .  از حمل های یک نفره دونفره و یا بیشتر استفاده می شود و هدف نجات جان بیمار است.
**انتقال غیر اضطراری یا غیر فوریNonurgent move   در این انتقال هیچ تهدیدی برای جان بیمار و امدادگر وجود ندارد. 
مدرس این دوره اموزشی همچنین با اشاره به اینکه در انتقال اضطراری می توان با سرعت A B C D E&Eو A V P Uرا انجام داد و سپس بقیه اقدامات را انجام داد ، افزود: در انتقال غیر اضطراری همه مراقبت ها در محیط انجام و وقت کافی برای ارزیابی و بررسی صحنه تروما و شرح حال SAMPLEوجود دارد انتقال در شرایط بسیار عادی و ایمن صورت می گیرد. 
 پورعباس در پایان اظهار داشت : در حمل بایستی به نحوی قرار بگیرید که وضعیت تنفس ، هوشیاری و ضربان قلب بیمار کنترل گردد و در هنگام حمل بایستی به نکات خاص مطرح شده توجه شود.

1
1
1
1
1

 

 
۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۵۱
تعداد بازدید : ۸۱۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید