سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۵۲

اخبار

اهداء عضو ؛ اهدای زندگی

اهدای عضو عملی انسانی و خیرخواهانه است که می‌تواند نجات‌بخش بیمارانی شود که به دلایلی چون ابتلا به بیماری‌های گوناگون یا حوادث غیرمترقبه به اعضا و یا نسوج پیوندی نیاز دارند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ اهمیت تصمیم اهدای عضو تا بدانجا است که در تقویم رسمی کشورمان 31 اردیبهشت همزمان با سالروز صدور فتوای امام خمینی(ره) در ارتباط با جایز بودن پیوند اعضا به عنوان «روز اهدای عضو ، اهدای زندگی» نامگذاری شده است.
قانون پیوند اعضاء ، فروردین ماه 1379 در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید ؛ براساس این قانون ، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌ دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد ، استفاده کرد.

1

**نگاهی به تاریخچه اهدای عضو
اهداء عضو برای نخستین بار بر روی رونالد لی هریک انجام شد که کلیه برادر دو قلویش را در سال ۱۹۵۴ به او پیوند زدند . جراح جوزف موری ، در سال ۲۰۱۰ برای پیشرفت در پیوند عضو برنده جایزه نوبل در فیزیولوژی یا پزشکی شد.
نخستین پیوند انجام شده در ایران در 1314 خورشیدی و با پیوند قرنیه شروع شد و پس از آن پیوند کلیه در 1347 خورشیدی انجام گرفت ، همچنین پیوند مغز استخوان در 1369 خورشیدی ، پیوند قلب و کبد در 1372 خورشیدی ، پیوند ریه در 1379 خورشیدی و در نهایت پیوند روده و پانکراس در 1385 خورشیدی صورت پذیرفت.
مرگ مغزی مترادف با مرگ قلبی است و ثابت شده افراد مرگ مغزی شده دیگر به زندگی باز نمی‌گردند ، اما با پیوند اعضایشان ، می توان حیاتی دوباره به بیماران نیازمند و در انتظار پیوند بخشید.
**شاخص اهدای عضو در ایران مناسب نیست
شاخص'تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر جمعیت' (PMP) است که: PMP در ایران در حد 1.57 است ؛ این در حالی است که عدد قابل قبول 30 و عدد ایده آل 48 است.
ایران در زمینه اهدا عضو رتبه39جهان را دارد
رتبه ایران از نظر میزان اهدای عضو در جهان ، رده سی و نهم جهان است . در ایران ، اهدای عضو از فرد مرگ مغزی به‌طور رایگان انجام می‌شود و اگر فرد مرگ مغزی در بیمارستان دولتی بستری شده باشد ، هزینه‌های بیمارستان نیز توسط دولت پرداخت می‌شود. 
هم اینک بیش از ۳۰ هزار نفر در کشور در فهرست انتظار پیوند هستند و سالانه چهار تا هشت هزار بیمار مرگ مغزی در کشور وجود دارد که حدود نیمی از آن‌ها شرایط اهدا عضو را دارند.
روزانه هفت تا ۱۰ نفر از افراد نیازمند به پیوند عضو جان خود را از دست می‌دهند . هشت عضو و 52 بافت انسانی افراد مرگ مغزی قابل اهدا است.
اعضایی مانند 2 کلیه ، کبد ، روده ،2 ریه ، پانکراس و قلب در صورت اهدا جان انسان ها را نجات می دهد . بافت های انسانی مانند پوست ، قرنیه ها ، مفاصل و استخوان با هدف پیشگیری از معلولیت اهدا می شود.
 
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۱۹
تعداد بازدید : ۸۱۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید