سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۴۹

اخبار

برگزاری دوره آموزشی احیای قلبی ریوی در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران

کارگاه آموزشی احیای قلبی ریوی پایهCPR با هدف آشنایی کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت و اداره ترابری شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در سالن کنفرانس بیمارستان بعثت نفت برگزار شد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ کارشناس پرستاری بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت : ایست قلبی تنفسی ممکن است برای هر فردی رخ دهد که بعضا این اتفاقات در سطح جامع‌ بسیار مشاهده می شود.
مهدی شفیعی زاده در کارگاه آموزشی CPRافزود : امروزه احیای قلبی ریوی را به دو صورت اقدامات پایه ای حمایت از حیات (BLS) و اقدامات پیشرفته حمایت از حیات (ALS) انجام می دهند.

1

وی با بیان اینکه CPR پایه را می توان بدون هیچ وسیله اضافه و با دستان خالی هم انجام داد ، اظهار کرد : انجام صحیح و به موقع این روش ، می تواند باعث نجات جان انسانهای زیادی از مرگ حتمی شود. 
وی گفت : در CPR پیشرفته اقدامات تخصصی تری نظیر مراقبت از راه هوایی و دارودرمانی حین CPR انجام می شود.
***مهم ترین علل ایست قلبی 
شفیعی زاده بیماری های قلبی ، تنفسی ، انسداد راه هوایی ، مسمومیت با داروها و مواد مخدر ، برق گرفتگی ، غرق شدگی و سرمازدگی های شدید را از مهم ترین علل ایست قلبی عنوان کرد.
کارشناس پرستاری بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران یادآور شد : متاسفانه تعداد بسیاری از ایست های قلبی در خارج از بیمارستان اتفاق می افتد و در بیشتر موارد قبل از رسیدن نیروهای امدادی ، بیمار جان خود را از دست می دهد.
وی بیان کرد : در صورتی که افراد جامعه آموزش لازم را در مورد CPR پایه دریافت کنند ، می توانند تا زمان رسیدن نیروهای امدادی عملیات احیاء را انجام دهند و  شانس زنده ماندن بیمار را به طرز قابل توجهی افزایش دهند. 
شفیعی زاده ادامه داد : زمانی که فعالیت عضله قلب متوقف می شود ، خونرسانی به قسمت های مختلف بدن از جمله مغز متوقف می شود. 
وی تأکید کرد : در صورتی که 4الی6 دقیقه از زمان ایست قلبی گذشته باشد و اقدامی در جهت احیای بیمار انجام نشود احتمال آسیب به مغز وجود خواهد داشت.
این کارشناس پرستاری ادامه داد : اگر ۱۰ دقیقه از زمان ایست قلبی گذشته باشد و بعد از آن CPR آغاز شود ، مغز از بین رفته و حتی در صورت موفقیت احیاء ، بیمار حالت مرگ مغزی خواهد داشت.
 به گفته شفیعی زاده یکی از مهمترین نکات شروع بلافاصله CPR به محض تشخیص ایست قلبی است.
***حیاتی بودن زمان در ایست قلبی
وی بیان داشت : حتی یک دقیقه تاخیر در شروع CPR احتمال موفقیت آن را کاهش می دهد.
شفیعی زاده تصریح کرد : اگر اطرافیان در ۱۰ دقیقه اول برای فرد دچار ایست قلبی کار موثری انجام ندهند عملا بعد از این ۱۰ دقیقه حتی در پیشرفته ترین مراکز درمانی جهان نمی توان کاری برای بیمار انجام داد.
***همگانی شدن آموزش احیای قلبی تنفسی
وی همچنین با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته آموزش احیای قلبی تنفسی همگانی شده است ، افزود : در اکثر مشاغل لازمه کسب مجوز کار ، مسلط بودن بر شیوه احیای قلبی تنفسی یک بیمار دچار ایست قلبی است و باید هر دو سال یکبار این آموزش ها به روز شود.
شفیعی زاده با بیان اینکه آموزش احیای قلبی تنفسی کاری بسیار ساده است که می توان این کار را در قالب برگزاری کارگاه های آموزشی انجام داد ، اظهار کرد : با گسترش این آموزش ها در سطح کارکنان بیمارستان ها می توان امیدوار بود که این آموزش ها در سطح جامعه نیز به طور همگانی گسترش یابد.
این کارگاه با هدف بازآموزی برای ارتقای سطح علمی کارکنان و آشنایی با مباحث عملی احیا قلبی و ریوی بوده که در موارد اورژانسی در محیط های کاری و جامعه مورد نیاز است .

1

1

1

 

 
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۰۲
تعداد بازدید : ۹۸۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید