سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۲:۲۸
 

اخبار

23اردیبهشت ماه روز جهانی پارکینسون

در تقویم سلامت 23 اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی پارکینسون نامگذاری شده و شاید این مناسبت بهترین بهانه برای معرفی یکی از نارسایی های عصبی باشد که طیفی از بزرگسالان از آن رنج می برند و کیفیت زندگی و سلامت آنان را تحت الشعاع قرار داده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ بیماری پارکینسون برای اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی دکتر جیمز پارکینسون (James Parkinson) در سال 1817 میلادی توصیف شد و بنابراین نام این بیماری به او تعلق گرفت.
بیماری پارکینسون یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی است که بیشتر در سالمندان دیده می شود و هنگامی رخ می دهد که نواحی خاصی از مغز توانایی خود در تولید دوپامین (ناقل عصبی مغز) را از دست می دهند.
میزان شیوع این بیماری یک تا سه مورد در هزار نفر است و با افزایش سن ، احتمال بروز بیماری هم بیشتر می شود.
این بیماری در رده اختلالات و نارسایی هاي سیستم عصبی و مغز قرار می گیرد و به بیماری عصبی مرکزی بزرگسالان شهرت دارد که با سفتی عضلانی پیشرونده ، لرزش و ارتعاش اندام و ضعف تدریجی و فقدان مهارت های حرکتی همراه است .
پارکینسون بعد از آلزایمر شایع ترین بیماری تحلیل برنده مغز در کشور است . مردان تقریبا 2 برابر بیشتر زنان به این بیماری مبتلا می شوند. 
**عوامل ایجاد بیماری پارکینسون چیست؟
با وجود مطالعات علمی متعدد هنوز عوامل بروز این بیماری ناشناخته است ولی برخی از محققان بر این باورند که بخشی از بروز این بیماری با مقوله وراثت در ارتباط است اما مستندات قطعی از ارتباط معنادار این بیماری با عوامل محیطی نظیر در معرض مواد سمی قرار گرفتن ، آلایندگی هوا ، رفتارهای پرتنش و رژیم غذایی هنوز ثابت نشده است.
پارکینسون بر اثر از بین رفتن سلول های ترشح کننده ماده ای به نام دوپامین (انتقال دهنده عصبی) ایجاد می شود و افزایش نسبت استیل کولین به دوپامین در قسمت های قاعده ای مغز موجب بروز علائم این بیماری در فرد می شود.
**علائم بیماری پارکینسون 
این بیماری چهار علامت شاخص شامل بروز ارتعاش و لرزش در اندام ها به ویژه دست و پا در حالت استراحت ، کندی در حرکت ، سختی و خشکی عضلات بدن و نداشتن تعادل را به همراه دارد.
در نخستین گام بیمار به ارتعاش اندام مبتلا می شود و هر چه قدر که بیماری پیش می رود سایر علائم نیز رخ می نمایند به طوری که بیمار در کنترل خود دچار مشکل شده و به دلیل فلج اعصاب صورت ، تغییر در چهره هنگام احساسات را کم دارد . چشم ها خیره و برجسته می شود و بیمار کمتر توان پلک زدن دارد و به دلیل خشکی در شانه ها حالت قوز در پشت بدن بیمار مشاهده می شود.
**عوارض ناشی از پارکینسون 
پارکینسون در دراز مدت بر سایر قسمتهای بدن تاثیر می گذارد و موجب بروز نشانه های زوال عقل ، یبوست های طولانی مدت و ذات الریه ، افزایش احتمال سقوط بر اثر ناتوانی و نداشتن تعادل می شود.
**درمان بیماری پارکینسیون
این بیماری درمان قطعی ندارد اما داروهایی مثلاً لوودوپا (levodopa) آمانتادین ، بی پریدن و سلژیلین در درمان آن تجویز می شود . گاه از جراحی نیز استفاده می شود. 
البته نقش کاردرمانی و فیزیوتراپی در این زمینه بسیار زیاد است زیرا مانع پیشرفت بیماری و محدودیت عملکرد می شود. 
مصرف غذاهای حاوی مقادیر بالای چربی‌های اشباع نشده، کمبود اسیدفولیک و ویتامین D و B12 ، دیابت ، استفاده از آب چاه در بروز پارکینسون موثر است و ورزش می تواند باعث کاهش استرس و پیشگیری از بروز این بیماری و تشدید آن شود.
امروزه در جهان چیزی حدود 7 میلیون نفر با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند و پیش بینی می شود تا سال 2030 این تعداد به 9.5 الی 10 میلیون نفر افزایش یابد.
 
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۵۰
تعداد بازدید : ۱,۲۹۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید