سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۰۶

اخبار

دیابت و روزه داری

بیش از پنج میلیون دیابتی در کشور بسر می برند که بیشتر این بیماران تمایل دارند در ماه مبارک رمضان، روزه بگیرند اما روزه داری برای آنها شرایطی دارد که رعایت آن ضرروی است.

به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ دیابتی ها باید در صورت تصمیم به روزه داری، قند خود را کنترل و آمادگی های لازم را کسب و از همه مهم تر با پزشک متخصص خود مشورت کنند .

این بیماران حتما باید برنامه غذایی خود در ماه رمضان را طبق توصیه پزشکان، تنظیم کنند زیرا توصیه های تغذیه ای کارشناسان تغذیه برای ماه مبارک رمضان فقط برای افراد سالم است و در مورد دیابتی ها صدق نمی کند.
مهم ترین مشکل افراد دیابتی در طول زمان روزه داری موضوع افت قندخون است که ممکن است منجر به عوارض مغزی و قلبی ناشی از آن شود و مهم ترین مشکل در زمان سحری و افطاری افزایش بیش از اندازه قندخون به علت عدم رعایت رژیم غذایی مناسب است.
علائم افت قندخون شامل ضعف و بی حالی ، تپش قلب ، سرگیجه ، عرق سرد ، احساس گرسنگی شدید ، لرزش بدن ، اختلال حواس ، بیان کلمات بی ربط یا نامفهوم و در نهایت ممکن است باعث بیهوشی و کما شود .
در صورت بروز این علائم یا مشخص شدن افت قندخون با دستگاه گلوکومتر باید سریعا" با مصرف یک ماده غذایی شیرین ، روزه خود را افطار کند .
روزه داری در افراد با دیابت تیپ یک که نیاز به تزریق انسولین دارند به طور معمول توصیه نمی شود ، ولی افراد با دیابت نوع 2 می توانند با رعایت همه شرایط لازم در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند.
همچنین روزه داری به کسانی که علاوه بر دیابت دچار بیماری های قلبی و عروقی شدید هستند توصیه نمی شود .
 بیماران سالمند که دچار فراموشی هستند ، مادران دیابتی حامله و کسانی که علاوه بر دیابت عفونت داخلی هم دارند نیز توصیه نمی شود.
به افراد دیابتی که اصرار دارند روزه بگیرند توصیه می شود که بعد از کسب اجازه از پزشک معالج خود چند روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان ، به صورت آزمایشی روزه بگیرند و قندخون خود را در زمان های زیر اندازه گیری کنند.
قبل از سحر ، 2ساعت بعد از سحر ، بین 1الی3بعدازظهر ، قبل از افطار و 2ساعت بعد از افطار
و پس از ارائه نتایج این اندازه گیری ها و مشورت نهایی با پزشک معالج خود در مورد روزه داری یا عدم روزه گرفتن تصمیم بگیرند ، در هر حال امکان روزه گرفتن افراد دیابتیک کاملا" به شرایط بیمار و نظر پزشک معالج وی وابسته است.
بهترین نحوه صرف غذا در بیماران دیابتی که اجازه روزه گرفتن می یابند شامل یک افطار ساده و حدود یک تا دو ساعت بعد از آن صرف شام است . علاوه بر آن توصیه می شود که قبل از خوابیدن یک میان وعده مختصر داشته باشند و وعده سحری نیز حتما" میل شود.
همچنین به این بیماران توصیه می شود که در حد امکان در فاصله بین افطار و سحر به مقدار کافی آب بنوشند تا از کم آبی بدن در طول روزه و روزه داری پیشگیری شود.
 
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۲:۴۶
تعداد بازدید : ۱,۲۷۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید