سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۱۲

اخبار

روز جهانی تالاسمی ؛ از پیشگیری آسان تا درمان مشکل

سازمان جهانی بهداشت (WHO) به منظور فراهم آوردن فرصت برای بیماران تالاسمی برای یک زندگی عادی کنار افراد سالم ، هشتم ماه مه (هجدهم اردیبهشت ماه) را روز جهانی تالاسمی نامیده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ شعار امسال سازمان جهانی "تلاش برای دستیابی به خدمات بهداشتی با کیفیت برای بیماران تالاسمی :  ساخت پل‌ها با بیماران و برای آنها" در نظر گرفته شده است. 

1

***تالاسمی چیست؟
تالاسمی یک اختلال خونی ژنتیکی است که سبب شکل گیری غیر طبیعی هموگلوبین و کم خونی می شود. این اختلال باعث تخریب و تضعیف سلول های قرمز خون می شود. 
اختلال ژنتیکی تالاسمی از طریق ژن ها از والدین به کودک به ارث می رسد. زمانی که یکی از والدین یا هر دوی آنان حامل این ژن باشند، احتمال ابتلای کودک نیز وجود دارد . در صورت ابتلای پدر و مادر به این بیماری، احتمال ابتلای فرزند بسیار بالاست. 
***انواع تالاسمی 
چهار نوعی اصلی تالاسمی وجود دارد که عبارتند از: 
 تالاسمی آلفا 
تالاسمی بتا 
تالاسمی دلتا 
هموگلوبینوپاتی ترکیبی 
از این میان، انواع آلفا و بتا شایع تر هستند. 
***علل ابتلا به تالاسمی 
هنوز دلیل قطعی جهش ژنتیکی مرتبط با تالاسمی مشخص نیست. 
***شایع ترین علایم تالاسمی کدامند؟ 
ضعف، خستگی، کندی رشد، تورم غیر طبیعی، صورت رنگ پریده، ساختار غیر طبیعی استخوان؛ به ویژه در ناحیه صورت و جمجمه، مشکلات قلبی و تجمع آهن در خون، مهمترین علایم این بیماری محسوب می شوند. علایم تالاسمی در برخی نوزادان کاملا مشهود است؛ در حالی که در برخی دیگر این علایم به مرور زمان در دوسال اول زندگی دیده می شود. 
***درمان 
بیماران مبتلا به تالاسمی شدید (ماژور)، نیازمند درمان هایی مانند پیوند مغز استخوان و دریافت خون هستند؛ در حالی که در بیماران مبتلا به تالاسمی خفیف (مینور)، ممکن است به درمان خاصی نیاز نباشد. 
***پیشگیری 
مهمترین روش برای جلوگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی، آزمایش خون و آزمون های ژنتیکی قبل از ازدواج است که با دقت بالایی احتمال تولد نوزاد مبتلا را پیش بینی می کند. 
هشتم ماه مه (هجدهم اردیبهشت ماه) روز جهانی تالاسمی نام دارد. هدف از برگزاری این روز، افزایش آگاهی عمومی و اقدامات لازم جهت پیشگیری است. 
 
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۲:۵۰
تعداد بازدید : ۹۶۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید