سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۰:۵۰
 

اخبار

روزه داری با حفظ سلامت در ماه مبارک رمضان(1)

روزه یکی از دستورات دینی است که با روش های مختلف در تمامی ادیان الهی به آن توصیه شده و دارای آثار معنوی و جسمانی زیادی است .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت گچساران ؛ در اسلام از رمضان به عنوان ماهی مبارک یاد می شود . در این ماه برکات الهی بر مومنین نازل و قرآن که ارزشمندترین برنامه زندگی بشر است ، در این ماه به اشرف مخلوقات هدیه گردیده است.
بخشش گناهان ، تقویت اخلاق و انصاف ، دستگیری نیازمندان و همچنین توجه بیشتر به معنویت بخشی از ویژگی های این ماه مبارک است .
برای اینکه بتوانیم ایام مبارک ماه رمضان را شیرین سپری کنیم باید مواردی را رعایت کرد که در زیر به بخشی از مهم ترین توصیه ها در خصوص حفظ سلامت در ایام مبارک رمضان می پردازیم .
فواید روزه داری 
روزه داری با تاثیر بر سوخت و ساز بدن و همچنین تنظیم فعالیت هورمون ها می تواند باعث کاهش وزن و به دنبال آن کاهش بیماری های ناشی از چاقی مانند بروز بیماری های مفاصل ، برخی بدخیمی ها ، تعریق غیرطبیعی ، مشکلات قلبی و عروقی  و بسیاری دیگر از موارد شود .
تصفیه بدن از مواد زائد ناشی از سوخت و ساز بدنی نیز یکی دیگر از فوائد روزه داری است.
همچنین دیده شده افسردگی ، اضطراب و برخی اختلالات روانی مانند بدبینی در این ماه کاهش و مواردی مانند عزت و اعتماد به نفس ، قدرت اراده و احساس آرامش افزایش می یابد.
تغذیه در ماه مبارک رمضان
مهم ترین نکته در خصوص آداب غذا خوردن در ماه رمضان توجه به اجتناب از پرخوری است . باید دانست در زمان افطار و سحری قرار نیست مسابقه غذا خوردن داشته باشیم و تمام وعده ناهار یا حتی بیشتر از آن را در این وعده ها جبران کنیم .
عدم توجه به این نکته ساده ولی بسیار مهم ، بیشترین مشکلات در روزه داری را به وجود می آورد . احساس بی حالی و مشکلات گوارشی مانند نفخ ، ترش کردن و پری سردل ، یبوست ، اسهال ، اختلالات خواب ، تشنگی غیرمعمولی و موارد بسیار دیگری فقط با رعایت این نکته که باید وعده های غذایی سحری و افطاری حساب شده و متناسب با نیاز بدن باشد ، بخوبی قابل پیشگیری است . 
موضوع دیگر ، تامین ویتامین ها ، مواد معدنی ، آب کافی و انرژی مناسب در ایام روزه داری است به صورتی که بر حسب سن و سال ، میزان فعالیت بدنی در طول روز ، وضعیت سلامت یا بیماری ، گرما و سرمای محیط و سایر عوامل از رژیم غذایی مطلوب بهره گرفته شود.
 
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۴۸
تعداد بازدید : ۶۹۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید