سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۴۶

اخبار

بازنشستگی پایان راه نیست تولد دیگر است؛ گفت‌و‌گویی از جنس تعهد و مهربانی با دکتر خالقی رئیس بیمارستان نفت گچساران

در طول سه دهه اخیر همراه با پیروزی انقلاب، توجه دولت و نظام به مناطق کمتر توسعه یافته به ویژه در حوزه سلامت و درمان مثال‌زدنی بوده و عنصر جلو برنده این حرکت، نیروی انسانی مختصصی بوده که با مدیریت صحیح و کمترین امکانات جان بسیاری از هموطنان را در مناطق دور دست نجات داده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران، امروزه‌، بیمارستان‌ تنها مکانی‌ برای‌ درمان‌ بیماری‌ها نیست‌، بلکه‌ مرکز ارتقای بهداشت‌ و پیشگیری‌ از بیماری‌ ها نیز محسوب‌ می‌ شود که این‌ وظایف‌، خود بر مشغله فکری و عملی مدیران بیمارستان‌ها افزوده و بنابراین‌ در جامعه‌ متحول‌ امروزی، مدیریت‌ بیمارستان‌ بسیار مهم‌ است‌.
بیمارستان‌ها باید مدیران‌ حرفه‌ای‌ داشته‌ باشند تا دانش‌ علوم‌ پزشکی را با دانش‌ علوم‌ مدیریتی‌ ادغام‌ سازند.
دکتر حمید خالقی رئیس بیمارستان بعثت نفت گچساران و متخصص اطفال این مرکز از آن دسته پزشکانی است که توانسته خدمات قابل توجهی در حوزه‌های مدیریت و تخصصی به بیماران در این منطقه ارائه دهد.
باتوجه به بازنشستگی دکتر حمید خالقی رئیس بیمارستان بعثت نفت گچساران , گفت‌‌و‌گویی تفصیلی با ایشان داشته ایم که شرح آن را در زیر می خوانیم.

" گفت‌و‌گو و عکس از : معصومه بوستانی "

*لطفاً مختصری از بیوگرافی و سوابق اجرایی خود را بفرمایید؟
سال 1354 در رشته پزشکی دانشگاه شیراز به تحصیل مشغول و در سال 1365 فارغ التحصیل رشته پزشکی دکترای عمومی و سپس به سربازی به مدت 13 ماه در جنگ تحمیلی به عنوان پزشک اورژانس پل ماهیت (سرپل ذهاب ) افتخار انجام وظیفه داشته ام .
پس از آن برای گذران دوران طرح در بیمارستان شهرستان کازرون ارائه خدمت نموده و پس از آن با توجه به این‌که یکی از دوستان در شهرستان گچساران مشغول طبابت بود و بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران نیز نیاز به پزشک داشت پیشنهادی به اینجانب داد و حقیر جهت ارائه خدمت در صنعت نفت در تاریخ 23/8/1368 به صورت پیمانی و پس از یک‌سال به استخدام بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در آمده و به عنوان پزشک عمومی مشغول به کار شدم پس از دو سال تصمیم به ادامه تحصیل گرفتم و در سال 1370 در رشته تخصصی کودکان و نوزادان دانشگاه شیراز پذیرفته وبه صورت بورسیه صنعت نفت ادامه تحصیل داده و اواخر سال 1373 پس از اتمام دوره تحصیل مجددا"به شهرستان گچساران عزیمت و به عنوان متخصص اطفال در بهداشت و درمان مشغول به کار شدم. حقیر افتخار آن را داشته ام تا در مدیریت های مختلف علاوه بر طبابت در تصمیم‌گیری ها مورد شور و مشورت قرار گرفته و پس از مدت کوتاهی مسؤول هماهنگی با پزشکان متخصص و برنامه‌ریزی آن‌ها و مسئولیت پلی کلینیک‌ های تخصصی را عهده دار شدم و علاوه بر آن در دو دوره ریاست بیمارستان بعثت صنعت نفت را به اینجانب محول نمودند و خداوند را شاکرم که توانسته ام آنچه را که در توان داشته تماما" در بهداشت و درمان صنعت نفت بکار برده و در خارج از صنعت هیچ‌گونه فعالیت انتفاعی نداشته ام و جزء محدود کسانی بوده که مطب خارج از نفت نداشته و همواره کوشیده ام در راستای رضایتمندی ارباب رجوع و باز کردن گره کار مراجعان از طریق قانونی اقدام نمایم .

دکتر خالقی
*تا امروز چه مدت از آغاز حرفه پزشکی‌تان می‌گذرد؟
از زمانی که طبابت را شروع کرده ام دقیقا" 30 سال می گذرد.
*تاکنون در چه قسمت‌هایی فعالیت داشته‌اید؟
پزشک عمومی – پزشک متخصص کودکان – پزشک ارشد متخصص کودکان –مسؤول پلی کلینیک های تخصصی و آخرین سمت رئیس بیمارستان بعثت
*با توجه به این‌که تجارب ارزنده شما در حوزه‌های مختلف در پیشرفت امور تأثیر بسزایی داشته‌ است، در این راستا پس از بازنشستگی چگونه این تجارب را در اختیار بهداشت و درمان قرار می‌دهید؟
متأسفانه با بازنشسته شدن ارتباط کارمند با واحد خدمت قطع میگردد در صورتی که بازنشستگان با کوله باری از تجـــــارب ارزنده می توانند به عنوان مشاور مورد استفاده قرار گیرند، پیشنهاد میگردد در سازمان واحدی به عنوان واحد بازنشستگان کاردان و مسئول تشکیل و به صورت دوره ای در رابطه با مسائل مختلف مورد شور قرار گیرند تا تجربیات بتواند به نسل‌های جوان منتقل و از آزمون و خطا در رابطه با تصمیم گیری ها جلوگیری گردد.
*بهترین خاطره و بدترین خاطره دوران مسؤولیت خود را بفرمایید.
ارتباط و تعامل خوب و اخلاق مدار با همکاران و گیرندگان خدمت و رعایت حق و عدالت در تصمیم گیریها جزء بهترین خاطره های این دوران است خود داری از کاركردن پزشکان متخصص و فعال در امر درمان بیماران در یکی از مدیریت‌ها که با رایزنی ادارات مختلف از جمله فرمانداری شهرستان پایان یافت جزء یکی از بدترین خاطره ها می باشد.
*با توجه به این‌که هم‌ زمان به عنوان پزشک اطفال در بیمارستان نفت گچساران مشغول فعالیت هستید، بخشی از تجارب و دیدگاه خود را در حوزه طب اطفال بیان بفرمایید.

دو رشته طب داخلی و طب اطفال ام‌الطب هستند .طب اطفال به دلیل حساسیت والدین نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. اطبای اطفال از نعمتی برخوردارند که با معصوم‌ترین افراد روبه رو هستند که اکثرا" در سنین طفولیت قادر به بیان مشکلات خود نیستند و طبیب کودکان باید از کیاست و علم و حوصله کافی برخوردار باشند تا بتواند در پیشگیری و درمان بیماریها به آنان کمک نماید. برقراری ارتباط خوب با والدین و کودک یکی از اصولی است که باید رعایت شود.
*یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در طول دوران مسؤولیت خود تصمیم‌گیری کرده‌اید و اجرایی شده و از آن احساس رضایت دارید را بیان بفرمایید.
با توجه به اجرای طرح (درجه بندی) بیمارستان‌ها توسط وزارت بهداشت و درمان با شروع به کار دوران جدید مدیریتی و حمایت‌هایی که توسط ریاست محترم بهداشت و درمان جناب آقای دکتر تندر انجام گرفت تصمیم به پیاده نمودن و استقرار استانداردهای اعتبار بخشی در بیمارستان نمودیم که به حول و قوه الهی و همکاری همه همکاران زحمتکش در بخش درمان و غیر درمان توانسیتم در دو سال متوالی (93 و 94) رتبه درجه یک اعتبار بخشی کشوری را در بین بیمارستان‌ها اخذ نمائیم.
*حضرتعالی از معدود پزشکانی هستید که تمام وقت خود را در بهداری بوده و خارج از بیمارستان مطب نداشته‌اید، انگیزه و هدف‌تان از تمرکز بر فعالیت در بیمارستان چه بوده است؟
بر این باور هستم که اگر بخواهیم حق مطلب را ادا نمائیم و تمام مسئولیت‌های حوزه تخصصی و مدیریتی را به نحو احسن و اکمل انجام دهیم با کار کردن در محیط دیگر از جمله مطب این امر میسر نخواهد شد و قطعا" دچاز تقصان و کوتاهی هایی می شویم.
*تلاش‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف در بهداشت و درمان انجام داده اید، کدام مورد بوده که محقق نشده و از اینکه انجام نشده همچنان در ذهن‌تان باقی مانده، اعم از تجهیزات، نیروی انسانی، فضای فیزیکی و ...
چالشی که در جذب و بکارگیری نیروهای متخصص خصوصا" در حوزه متخصصین مختلف رشته های پزشکی داریم همیشه ذهن حقیر را به خود مشغول داشته و با توجه به طرح تحول نظام سلامت این چالش افزون گشته و دائم امر درمان گیرندگان خدمت را تهدید می نماید، پیشنهاد می گردد و قبلا" هم به سازمان انتقال داده شده که ارائه خدمت مطلوب و قابل قبول که باعث رضایت مندی ارباب رجوع و مشتریان شود تنها با جذب و بکارگیری نیروهای متخصص متعهد خدمت در بهداشت و درمان صنعت نفت میسر خواهد بود.
فضای فیزیکی نامناسب بیمارستان نیز جزء دغدغه خاطر بوده که امید است با راه اندازای بیمارستان جدید مرتفع گردد.
*چالش های پیش روی بهداشت و درمان نفت در منطقه از دیدگاه حضرتعالی چیست؟
زمانی بهداشت و درمان صنعت نفت در منطقه انتخاب اول درمان بود ولی در حال حاضر دیگران در حال سبقت گرفتن هستند باید در این رقابت با فراهم کردن امکانات لازم، زمینه برتر بودن و برترماندن در منطقه را فراهم نمود .
انتظارات فراتر از اختیار مدیران و گیرندگان خدمت از بهداشت و درمان نیز از دیگر چالش ها است.
*لازمه خدمت‌رسانی به مردم را در چه مواردی می بینید؟ خصوصیت یک مدیر باید در برخورد و ارائه خدمت به مردم چگونه باشد؟
مدیر باید حضورش در عرصه مدیریت را منوط به رضایتمندی مردم بداند و فرصت بدست آمده را نعمتی الهی برای خدمت و آزمایش تلقی نماید و از این فرصت حداکثر استفاده جهت ارائه خدمت به کارکنان و گیرندگان خدمت با اخلاق مناسب و رفتاری عادلانه بنماید.
*پیشنهادات شما برای افزایش کمی و کیفی خدمات بهداشت و درمان چیست؟
ارائه خدمات بهینه سلامت مستلزم سه عنصر اساسی است که شامل نیروی انسانی کارآمد، متعهد و متخصص ، فضای فیزیکی مناسب و همچنین تجهیزات پزشکی کافی ، به روز و نوین است.
لذا اگر می خواهیم در منطقه حرف اول ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را بزنیم و انتخاب اول مراجعه گیرندگان خدمت باشیم باید در سه مورد فوق الاشاره نسبت به سایر مراکز بهداشتی و درمانی سرآمد باشیم.
*چرا رشته ی پزشکی را برای تحصیل انتخاب کردید؟
هدف اولیه ارائه خدمت به همنوعان واینکه فردی مؤثر ومفید در جامعه باشم و با توجه به تواناییهایی که از جانب خداوند متعال واز فضل او در خود احساس میکردم وهم چنین راهنمایی های افراد با تجربه در خانواده این رشته را جهت تحصیل انتخاب نمودم .
*تعریف شما از پزشکی چیست؟
پزشکی علم پیشگیری – تشخیص و درمان بیماری هاست
*از دیدگاه حضرتعالی تأثیر ارتباط مهربانانه میان بیماران و پزشکان تا چه حد در سرعت درمان آن مؤثر است؟
درصد بسیار بالایی از سرعت در درمان را ارتباط خوب ومهربانانه همراه با حسن خلق پزشک نسبت به بیمار و والدین آنها را تشکیل می دهد . این ارتباط و اینکه بیمار پزشک را محرم اسرار خود تلقی نماید می تواند کمک شایان به سرعت تشخیص و نهایتا" درمان بیماری نماید.
*شعار حضرتعالی در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران چیست و تا چه حد توانسته‌اید به آن عمل کنید؟
خدمت – خدمت – خدمت و همچنین رعایت انصاف و عدالت در همه زمینه ها . امید است که در حد قدرت و توان توانسته باشم عمل نمایم.
*اگر پزشک نمی‌شدید چه حرفه‌ای را انتخاب می‌کردید؟
الحمدلله و المنه که الآن پزشک هستم و آنقدر از این حرفه و خدمت‌رسانی به مردم راضی هستم که نمی‌توانم گزینه دیگری انتخاب نمایم.
واحد خبر روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ضمن قدردانی از اهتمام ویژه و زحمات و خدمات بی دریغ، مساعی و ارزشمند جناب آقای دکتر خالقی در طول مدت خدمت تشکر و قدردانی نموده و از همکاری‌ها و همراهی‌‌های ارزشمند و نگاه ویژه ی ایشان به حوزه خبر و اطلاع‌رسانی تقدیر و تشکر فراوان دارد و توفیق روزافزون ایشان و خانواده گرانقدرشان را از درگاه احدیت مسئلت نموده ؛ امید است در پرتو عنایات حق، همواره در همه شئون زندگی موفق و مؤید باشند.

*همچنین تعدادی از همکاران بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران، در اقدامی خودجوش گرد هم آمدند و ضمن تقدیر و تشکر از خدمات ارزشمند و ماندگار دکتر خالقی، با ایشان خداحافظی کردند.

گفتنی ست به همین منظور، مراسمی از سوی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در دست اقدام و برگزاری است./

 

دکتر خالقی 6
دکتر خالقی 5
دکتر خالقی 4

دکتر خالقی
دکتر خالقی 3
دکتر خالقی 2
دکتر خالقی 1


 

۱۴ فروردین ۱۳۹۶ ۱۱:۲۱
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۱۷۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید