سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۵۵

اخبار

ﭼﮕﻮﻧﻪ از ﺳﺮﻗﺖ از ﻣﻨﺰل جلوگیری ﻛﻨﻴﻢ؟

هنگام خروج از منزل باتوجه به فرارسیدن ایام نوروز و تعطیلات و مسافرتهای نوروزی, لازم است درراستای جلوگیری از سرقتهای احتمالی ناشی از خالی بودن منزل, نکاتی مدنظر قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ، برخی نکات لازم و قابل توجه به شرح زیر است:
هنگام خروج از منزل، در و پنجره کلیه اتاق‌ها، بالکن، حیاط خلوت، پشت‌بام و ... را قفل کنید تا راه نفوذ سارقان مسدود و امکان دسترسی به بخش‌های مختلف منزل از آنان سلب شود.
-  اگر درِ پارکینگ منزل شما دارای کنترل از راه دور است، پس از خروج از پارکینگ، منتظر بمانید تا در کاملا بسته شود.
از اموال با ارزش خود محافظت کنید
-  هنگام خروج از منزل برای مدت طولانی، اموال با ارزش خود را به فرد مورد اطمینان خود یا صندوق‌های امانات بانک بسپارید.
-  محل نگهداری وجه نقد، طلا و جواهرات و اشیای با ارزش و گرانبها را به همسایگان و کسانی که مورد اعتماد نیستند، نشان ندهید.
-   از میزان دارایی و اموال موجود در منزل، نزد افراد بیگانه صحبت نکنید.
-  از نگهداری وجوه نقد و اموال با ارزش خود به صورت یک‌جا خودداری کنید.
 -  از گذاشتن اشیای قیمتی در کنار در و پنجره مشرف به کوچه و خیابان خودداری کنید.
مشخصات لوازم خانگی خود، از قبیل لوازم صوتی و تصویری، فرش، جواهرات، تابلوی نقاشی، اشیای عتیقه و گرانبها، به ویژه مشخصات خاص و منحصر به فرد آنها را به طور دقیق یادداشت کنید.
- در صورت امکان از آنها عکس تهیه کنید تا در صورت وقوع سرقت، شناسایی و دستیابی مجدد به آنها امکان‌پذیر باشد.
 اگر خانه‌های اطراف شما خالی از سکنه‌اند یا در زمین‌های مجاور منزلتان ساختمان‌سازی صورت می‌گیرد، لازم است که از منزل خود مراقبت بیشتری به عمل آورید.
-- قفل و بست فراموش نشود
بیش از 40 درصد سرقت‌ها از منازل بدون اعمال زور یا تلاش طاقت‌فرسا ازسوی سارقان صورت می‌پذیرد. این بدین معناست که بسیاری ازافراد بدون اینکه در و پنجره‌ها را قفل کنند، ازمنزل خارج می‌شوند. اگر در منزلتان به قفل شب بند یا در محافظ مجهز است، حتماً آن را ببندید. همچنین از بسته بودن در‌های بالکن و در و پنجره‌های کشویی اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که با لگد زدن باز نمی‌شوند. ممکن است جهت ایمن‌سازی بیشتر منزل، نیاز به تعویض قفل‌ها و خریداری قفل‌های مقاوم‌تر و بهتر داشته باشید. حتماً این کار را بکنید، چراکه وسایل منزلتان بسیار باارزش‌تر از قیمت یک یا چند قفل مقاوم هستند.
زمانی که شهر را ترک می‌کنید، آثاری از عدم حضورتان به جای نگذارید. این عمل فقط سارقان را به سمت منزل شما جذب می‌کند. به عنوان مثال روی منشی تلفن خود پیام «ما مسافرت هستیم، لطفاً بعد از شنیدن بوق پیغام بگذارید» و از این قبیل قرار ندهید. همچنین از انبار شدن اقلام پستی در صندوق پستیتان جلوگیری کنید. همچنین اگر در خانه ویلایی زندگی می‌کنید، پیش از سفر در صورت وجود چمن‌ها را کوتاه کنید.

--حیاط منزل را ایمن سازید
سبزه‌های بلند یا درختان هرس نشده بهترین مکان برای کمین مجرمان جهت اطمینان از خروج شما از منزل قبل از اقدام به سرقت است. اشتباه نکنید! منظور ما این نیست که تمام پوشش گیاهی منزلتان را نابود کنید. کافی است همه آنها را هرس شده و مرتب نگه دارید.

صحنه‌سازی کنید
اگر سارقان تشخیص دهند که کسی در منزل حاضر است، به احتمال زیاد برای سرقت از منزل ریسک نخواهند کرد. همان طور که گفته شد بیشتر سرقت‌ها از منزل زمانی اتفاق می‌افتد که افراد خارج از منزل، در محل کار یا سفر به سر می‌برند. به همین علت زمانی که خارج از منزل هستید، این توهم را ایجاد کنید که کسی در منزل حضور دارد. به عنوان مثال می‌توانید چراغ منزل را روشن نگه دارید.
همچنین می‌توانید با نصب برچسب سیستم حفاظتی منزل در معرض دید عموم توهم دیگری ایجاد کنید. این عمل شما به هیچ وجه تضمین نمی‌کند که سارقان صحت وجود یا عملکرد سیستم حفاظتی منزل شما را وارسی نکنند، اما ممکن است آنها را مردد کند.
در پایان اگر بتازگی بازسازی، بنایی، نقاشی یا هر کار دیگری انجام داده‌اید که کلید منزل در دسترس افراد غریبه بوده است، حتماً قفل را تعویض کنید.

منصور نیرومنش؛ مسئول واحد حراست بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران


۲۸ اسفند ۱۳۹۵ ۱۷:۱۴
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۵۱۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید