سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۲۸

اخبار

برگزاری کارگاه آموزشی کنترل دیابت+جزئیات

کارگاه آموزشی دیابت با هدف پیشگیری و کنترل این بیماری در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران برگزار شد.

به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛در این کارگاه آموزشی که در سالن کنفرانس بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران برگزار شد،عوامل ایجاد کننده،کنترل،راه های پیشگیری و درمان دیابت به شرکت کنندگان آموزش داده شد.

پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در این کارگاه آموزشی اظهار داشت:دیابت یا بیماری قند خون از جمله بیماری های پنهان و سخت درمانی است که به علت کمبود یا نبود انسولین و یا اشکال در کارکرد آن ایجاد می شود.

دکتر هاله شهابی با اشاره به اینکه در بیماری دیابت توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم می شود،افزود:انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد طبیعی خود را به خوبی انجام دهد.

وی ادامه داد:دیابت به سه نوع دیابت نوع یک وابسته به انسولین،دیابت نوع 2غیروابسته به انسولین و دیابت حاملگی تقسیم می شود.

دکتر شهابی تصریح کرد:اگر انسولینی که توسط لوزالمعده در بدن ترشح می شود،وجود نداشته و ترشح صورت نگیرد منجر به دیابت نوع یک خواهد شد که در این حالت باید انسولین تزریق شود.

پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران افزود:اگر مقدار انسولین تولید شده کم باشد دیابت نوع دو به وجود می آید،که با استفاده از قرص های قندخون باید انسولین بدن را کامل کرد.

وی ادامه داد:دیابت بارداری نوعی دیگری از دیابت است که در خانم های باردار ایجاد می شود که شخص دارای هیچگونه  سابقه ی این بیماری نمی باشد.

در ادامه مسئول آموزش بیمار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران اظهار داشت:آسیب به شبکیه چشم،اختلالات عصبی،درگیری کلیه،افزایش فشار خون و بیماریهای قلبی و عروقی و اختلالات چربی های خون از عوارض دیابت می باشد.

ویدا کاویانی پُرنوشی،پُرادراری،پُرخوری و سردرد را از علائم مهم دیابت عنوان کرد.

وی گفت:رژیم غذایی مناسب(کم چرب،کم نمک و کم شیرین)ورزش منظم،بررسی کردن منظم از طریق معاینات و آزمایشات دوره ای بهترین راه های پیشگیری و درمان این بیماری است

کاویانی با یادآوری اینکه احتمال قطع پا در بیماران دیابتی زیاد است،گفت: زخم شدن پاها قابل پیش بینی و پیشگیری است.

وی ادامه داد:با آگاهی بیشتر بیماران و پزشکان امکان جلوگیری از زخم و قطع پا وجود دارد.

مسئول آموزش بیمار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران کنترل منظم قندخون،معاینه روزانه پا توسط بیمار و مراجعه سریع در صورت مشاهده علائم  را اقدام های موثر در پیشگیری زخم و قطع پا برشمرد.

4

6

2

3

1

5

 

۲۵ دی ۱۳۹۷ ۱۵:۲۲
تعداد بازدید : ۲,۰۵۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید