سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۲۱

اخبار

نقش مؤثر مهندسی پزشکی بیمارستان نفت گچساران در افزایش کمی و کیفی خدمات مطلوب به خانواده بزرگ صنعت نفت

واحد مهندسی پزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با ارائه فعالیت‌های مطلوب خود توانسته نقش مؤثر و قابل توجهی در افزایش کمی و کیفی خدمات مطلوب به خانواده بزرگ نفت و گاز منطقه داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران، روزگاری درمان بیماران عمدتاً منحصر به تجویز دارو، رعایت رژیم‌های غذایی خاص و انجام عملیات فیزیکی توسط خود طبیب می شد اما پس از انقلاب صنعتی و پیشرفت روزافزون تکنولوژی به ویژه از نیمه دوم قرن بیستم، امروزه تجهیزات و وسایل پزشکی نقش محوری و عمده‌ای را در سه حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها ایفا می‌کنند بنحوی که اصولاً تصور مرکز درمانی فاقد آ‌ن‌ها دور از ذهن می نماید.
از طرفی این تجهیزات به جهت وجه سرمایه‌ای چه از نقطه‌نظر خریداری و بازخرید و چه به لحاظ خدمات پس از فروش، پارامتر بسیار مهمی در اقتصاد بهداشت مراکز درمانی محسوب می گردند و لذا همان‌قدر که وجود این تجهیزات و وسایل در صحن عملکرد و موفقیت مراکز درمانی مؤثر ومفید است ، عملکرد نادرست و یا مختل شدن آن ، در روند مراکز درمانی و فعالیت متخصصان اختلال و اشکال و بعضاً صدمات جبران ‌ناپذیر ایجاد می ‌کند .
بنابراین وجود واحدی که در مراکز درمانی بطور تخصصی وظیفه مدیریت بر این سامانه ها را داشته و از طرفی از آخرین دست‌آوردها و پیشرفت‌های تکنولوژیکی این عرصه مطلع و آن‌ها را بدرستی در اختیار متخصصان امر قرار دهد بسیار مهم و مورد توجه است.
با توجه به فرارسیدن پنجم اسفندماه، خجسته زاد روز دانشمند بزرگ ایرانی و مهندس برجسته تاریخ علم این سرزمین، خواجه نصیرالدین طوسی که با عنوان روز ملی مهندس نامگذاری شده است و اهمیت مهندسی پزشکی در حوزه بهداشت و درمان، در این زمینه گفت‌و‌گویی داشته‌ایم با مهندس مرجان حیدری مسئول واحد تجهیزات پزشکی و مهندسی پزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران که در این گزارش، به بیان بخشی از فعالیت‌های این واحد پرداخته ایم.
مسئول واحد مهندسی پزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با ارائه تعریفی از مهندسی پزشکی اظهار کرد: مدیریت تجهیزات پزشکی در زمینه خرید، آموزش، نگهداری، کنترل کیفی تجهیزات در راستای بهبود عملکرد برای ارائه خدمات بهینه به بیمار است.
مهندس حیدری افزود: با نگهداری پیشگیرانه از تجهیزات می‌توانیم آسیب‌های احتمالی به دستگاه از لحاظ سیستمی و عملکردی را کمتر کرده و همچنین نقش بسزایی در کاهش هزینه تعمیرات دارد و این به ویژه در حوزه بیمارستان ها و ارائه به موقع خدمات به بیماران بسیار مهم و مورد توجه است.
وی با اشاره به فعالیت‌های مهندسی پزشکی تصریح کرد: آموزش ، تأمین ایمنی بیماران و پرسنل، مدیریت چرخه نصب و تعمیر ، نظارت بر انبار طبی و انبار اسقاط ، مدیریت نگهداری و عملکرد دستگاه ، کارشناسی مشاور خرید تجهیزات و وسایل پزشکی، کارشناسی اقتصادی تجهیزات پزشکی ، نظارت بر اجرای استانداردهای فضاهای درمانی در خصوص تجهیزات پزشکی  ، مستندسازی و نگهداری اطلاعات از جمله این وظایف است.
مهندس حیدری گفت: سرویس و نگهداری(pm) کلیه دستگاه‌های پزشکی که با توجه به نو و کهنه بودن آن با اعزام کارشناسان از شرکت‌های معتبر و نمایندگی‌های مجازبه منطقه نسبت به رفع نواقص دستگاه‌ها اقدام می‌شود و همچنین کنترل کیفی سالیانه دستگاه‌ها در راستای عملکرد صحیح تجهیزات که برای اولین بار صورت گرفته است.
وی با اشاره به خریداری دستگاه ها و تجهیزات پزشکی از نمایندگی‌های محصولات داخلی با توجه به اهمیت اقتصاد مقاومتی و همچنین آموزش مستمر نحوه نگهداری لوازم و تجهیزات پزشکی و مستندسازی و تهیه بانک های اطلاعاتی مربوطه مانند خرید، PM، تعمیر، آموزش و... یادآور شد: در راستای سیاست‌های حاکمیت بالینی و واحد اعتباربخشی، واحد مهندسی پزشکی اقدام به تهیه شناسنامه شامل کلیه مشخصات دستگاه‌ها و الصاق راهنمای استفاده از دستگاه ‌ها که در برنامه‌ریزی ‌ها و آمار و ارقام مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مسئول واحد مهندسی پزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در ادامه به تجهیزات خریداری‌شده در راستای افزایش کمی و کیفی خدمات بهداشتی و درمانی در منطقه و درمانگاه‌های عملیاتی و تأسیسات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران اشاره کرد و افزود: خرید دستگاه‌های اپکس فایندر، سدیمان آنالایزر، ترالی اورژانس، یوپی اس اورژانس، ساکشن پرتابل، مانیتور بد ساید، چراغ سیالیتیک پرتابل، استیمولاتور، اولتراسوند، سروفیوژ، سانتریفیوژ و سانتریفیوژ میکروهماتوکریت، دستگاه فیکو چشمی، پمپ سرنگ، تریال لنز، یو پی اس، اسکوپ، بک بورد، تنس ، تخت جراحی ارتوپدی و دستگاه سیلر از جمله دستگاه‌های خریداری شده در سال گذشته بوده که از یک تا چند دستگاه در هر مورد با توجه به نیاز بیمارستان نفت گچساران خریداری شده است.
مهندس حیدری با بیان این‌که در سال 95 تجهیزات به روز برای بیمارستان و درمانگاه‌های مناطق عملیاتی و تأسیساتی شرکت بهره‌ برداری نفت و گاز گچساران خریداری و نصب شده است تصریح کرد: ترالی اورژانس ، تخت بیمار ، برانکارد، 4 دستگاه الکتروشوک، 4 الکتروکاردیوگراف، 4 دستگاه ساکشن ، 30 عدد سرتوربین، فیکو ، CARM، سونیکید، مکنده دود، اشعه  UV، آی‌ ویژن، الایزا فول اتوماتیک، مانیتور بد ساید، وارمر خون ، فریزر بانک خون، وارمر نوزاد، شیکر پلاکتی‌ و دستگاه‌ های دیگر بانک خون که سبب تأییدیه های لازم از سازمان انتقال خون گردید است، 3 دستگاه الکتروشوک و 3 دستگاه الکتروکاردیوگراف جهت درمانگاه‌ های عملیاتی خارج از منطقه و همچنین  خرید دستگاه ‌های اپکس فایندر و تچهیز همه یونیت های دندانپزشکی به این دستگاه در زمینه سهولت در امر عصب‌کشی دندان از جمله دستگاه های خریداری‌شده است.
وی با اشاره به اجرای برنامه کنترل کیفی تجهیزات پزشکی به صورت مستمر و منظم در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ابراز کرد: پیگیری خرید 3 دستگاه ساکشن جدید، 3 عدد ترالی اورژانس، برانکارد، 3 تخت بستری،3 دستگاه ست معاینه و 3 دستگاه ست لارینگوسکوپ جهت درمانگاه‌های عملیاتی خارج از منطقه از جمله تجهیزات در حال خرید است.
مهندس حیدری با تقدیر از رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران و مجموعه مدیران ستادی و توجه و تأکید دکتر تندر مبنی بر لزوم خریداری و نصب تجهیزات به روز در راستای هر چه بهتر شدن خدمات بهداشتی و درمانی در بیمارستان نفت گچساران  یادآور شد: با توجه به اینکه بیمارستان جدید بزودی به بهره برداری خواهد رسید، لیستی از تجهیزات به روز و متناسب با نیاز جهت استفاده در بخش‌ها و واحدهای مختلف بهداشتی و درمانی تهیه شده و در مرحله بررسی و خرید قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: اهمیت تجهیزات پزشکی و پیشرفت روزافزون فن‌آوری های مرتبط و تأثیر اساسی آن در نظام سلامت کاملاً مشخص و مشهود است بطوری که امروزه دستاورد متخصصین علوم پزشکی مرهون بکارگیری این فن‌ آوری در پیشگیری، تشخیص ، تسکین و درمان بیماری ها می باشد.
مسئول واحد مهندسی پزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران بیان کرد: همچنین از نقطه نظر اقتصاد درمان، تجهیزات پزشکی نیز جایگاه ویژه ای داشته و بخش عمده ای از سرمایه مراکز درمانی و مؤسسات پزشکی صرف تجهیز ، نگهداشت و نوسازی تجهیزات پزشکی می گردد.
مهندس حیدری یادآور شد: انتخاب و تخصیص تجهیزات پزشکی باید متناسب و منطبق با نیازهای واقعی مراکز درمانی ، اهداف کلینیکی ، نیروی انسانی لازم و شرایط مورد نیاز جهت تأمین ایمنی باشد و این مهم در صورتی تحقق خواهد یافت که یک برنامه مدون و منسجم جهت مدیریت تجهیزات پزشکی در سطح مراکز درمانی کشور طراحی و به عنوان ضابطه و سیاست اصلی سرلوحه برنامه های مسئولین مربوطه قرار گیرد./
گفت و گو از معصومه بوستانی


مهندسی پزشکی 4
مهندسی پزشکی 3
مهندسی پزشکی 2

 


۳ اسفند ۱۳۹۵ ۱۲:۱۵
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۲,۰۱۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید