سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۵۳

اخبار

روز شمار تاریخ پزشکی/۲۳ فروردین؛ کاشف بیماری "فلج لرزان" یا "پارکینسون"

۲۳ فروردین ماه برابر با ۱۱ آوریل ۲۰۲۴ است. ۲۶۹ سال پیش در چنین روزی، "جیمز پارکینسون" پزشک و دیرین شناس انگلیسی متولد شد.
او یکی از نخستین کسانی بود که علایم آپاندیسیت را شرح داد و فهمید که پارگی آپاندیس می تواند باعث مرک شود.
پارکینسون همچنین برای نخستین بار نوعی بیماری را کشف کرد و آن را "فلج لرزان" نامید که امروزه آن را تحت عنوان بیماری پارکینسون می‌شناسند.
پارکینسون همچنین تحقیقات مهمی در زمینه ماهیت و درمان نقرس انجام داد.
همچنین در چنین روزی در سال 1952 در یکصد و نود و هفتمین سالگرد تولد پارکینسون، برای نخستین بار در جهان بیماری پارکینسون به صورت موفقیت آمیزی از طریق جراحی، توسط دکتر "ایروینک کوپر" در نیویورک تحت درمان قرار گرفت.
تا پیش از ساخت داروی "ال -دوپا" در 1968، درمان بیماری پارکینسون از طریق جراحی پدانکولوومی انجام می‌شد.
پارکینسون از جمله بیماریهای مغز و اعصاب در سنین بعد از 60 سالگی است از هر 100 نفر بالای 60 سال یک نفر به پارکینسون مبتلا می‌شوند. البته این بیماری گاه در افراد جوانتر هم دیده می‌شود که پنج تا 10 درصد بیماران را تشکیل می‌دهند.
بعد از آلزایمر، پارکینسون شایع‌ترین بیماری مخرب اعصاب به حساب می‌آید پارکینسون بیماری مزمن و پیشرونده‌ای است که در آن سلولهای ترشح کننده دوپامین در جسم سیاه در مغز می میرند و در فقدان دوپامین حرکات بدن نامنظم می‌شود.
پارکینسون بر اساس دو علامت یا بیشتر از چهار علامت اصلی بیماری مشخص می‌شود. ارتعاش و لرزش دست و پا در حالت استراحت، کندی حرکات، سختی و خشک شدن دست و پا و بدن و نداشتن تعادل این چهار علامت اصلی را تشکیل می‌دهند.
در مراحل اولیه بیماری، ارتعاش اندام ملایم و معمولا در یک طرف بدن وجود دارد و احتیاجی نیز به درمان ندارد اما با پیشرفت بیماری فردی که دست لرزان خود را در جیب یا پشت خود پنهان می‌کند یا چیزی را برای کنترل ارتعاش مدام در دست می‌گیرد، دیگر قادر به پنهان کردن لرزشهای شدید اندام به ویژه به هنگامی که می خواهد تمرکز بیشتری به خود دهد نیست.
لرزش معمولا بیش از هر محدودیتی تاثیر منفی بر روان بیمار دارد. کم کم تکه کردن غذا، لباس پوشیدن، اصلاح و استحمام وقت زیادی از بیمار می‌گیرد حرکات بیمار مثل نشستن و برخاستن از صندلی و راه رفتن او آهسته می‌شود و بیمار حالت قوز پیدا می‌کند، صدای او یکنواخت و نگاه او خیره و بدون احساس می‌شود.
پیشرفت پارکنیسون معمولا تدریجی است و سرعت آن از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند.
هدف از درمان بیماران با داروی ال دوپا، جلوگیری از ناتوان شدن و از کار افتادگی بیمار مبتلا است. اغلب این بیماران نیازمند دریافت داروهای اعصاب و روان نیز هستند.
در چنین روزی در سال 1863 "هوگو مونشتربرک" روان شناس و فیلسوف آلمانی الاصل آمریکایی، یکی از پیشگامان رفتار گرایی و یکی از بنیانگذاران طب کار و پزشکی صنعتی متولد شد.
او یکی از نخستین کسانی است که به تاثیرات فیزیکی و اجتماعی بر نیروی کار و مشکلات و خستگی کارگران توجه کرد.
۲۲ فروردین ۱۴۰۳ ۱۰:۲۸
تعداد بازدید : ۱۳۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید