سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۳۱

اخبار

اوتیسم بیماری نیست؛ میزان ابتلای پسران به اوتیسم چهار برابر دختران است

طیف اوتیسم یا «در خودماندگی» یکی از گونه‌های با شیوع بالا در کشور است که هر چند درمان قطعی نداشته اما اقدام به موقع می‌تواند نتیجه و بهبودی قابل توجه‌تری برای افراد مبتلا به این اختلال داشته باشد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ ۲ آوریل مصادف با ۱۳ فروردین روز جهانی آگاهی از طیف اوتیسم به عنوان یک اختلال عصبی_رشدی است که مهم‌ترین مشخصه آن نقص در ارتباط، زبان، تعامل اجتماعی است و مبتلایان به اوتیسم به طور معمول رفتار و حرکات کلیشه‌ای دارند.
اوتیسم، طیفی عصبی-رشدی و به طور شدید متغیر در هر فرد و ناشی از اختلال در رشد مغز است، که در دوران نوزادی بروز می‌کند، سپس یک دوره ثابت را بدون بهبودی طی می‌کند.علایم آن تا دوره بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند یا در بعضی بهبود و از بین می‌رود و این اختلال به طور غالب به شکل مسکوت بروز می‌کند.
به طور میانگین از هر ۳۶ کودک یک کودک در جهان با اختلال اوتیسم متولد می‌شود که این میزان شیوع اهمیت توجه و آگاهی جامعه به این اختلال را دو چندان کرده است.
بر اساس آمارهای اعلام شده میزان ابتلا به اوتیسم در پسران چهار برابر دختران است که تاکنون علت اصلی بروز این اختلال مشخص نشده است.
براساس آمار اختلال اوتیسم در کشور شیوع بسیار بالایی دارد و با این حال تاکنون هیچ علت قطعی برای این اختلال مورد شناسایی قرار نگرفته است.
مهمترین نشانه‌های اوتیسم
دیر به حرف افتادن یا عدم تمایل به صحبت کردن، مشکل در درک دیدگاه گوینده، استفاده از کلمات و عبارت‌های تکراری، تکرار رفتارهای کلیشه‌ای مانند تکان دادن دست یا بدن، تمرکز طولانی مدت روی اشیا، خودزنی، پرخاشگری، ناتوانی در بیان اسم، ناتوانی در برقراری ارتباط چشمی، علاقه به بازی‌های تکراری، خیره شدن به یک شی یا تصویر، فقدان حس همدلی و به اشتراک گذاشتن احساسات و عدم تمایل به ایجاد دوستی با هم سن و سالان از مهمترین نشانه‌های این اختلال است.
تشخیص بیماری اوتیسم
معمولا تشخیص بیماری اوتیسم بین ۲۱ ماهگی تا ۲۴ ماهگی نوزاد صورت می گیرد؛، البته گاهی اوقات این زمان تا چهار سالگی کودک نیز طول می‌کشد.
روز جهانی آگاهی از اتیسم با توجه به قطعنامه ۱۳۹/۶۲ مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۸ در تاریخ ۲ آوریل (۱۳ فروردین ماه) نامگذاری شده است، روز جهانی اتیسم یکی از هفت روز رسمی سازمان ملل متحد (UN – Global Issues – Health)  است که در رابطه با سلامتی رسمیت یافته‌است، کودکان مبتلا به اتیسم استعدادهای شگرفی در زمینه‌های مختلف دارند و در صورتی که محیط و امکانات مناسبی برایشان فراهم شود می‌توانند استعدادها و توانایی‌های خود را بروز دهند.
سازمان ملل متحد همچون سال‌های پیش به مناسبت دوم آوریل روز جهانی آگاهی از اوتیسم شعار و زمینه جدیدی را برای سال 2025 با عنوان "اوتیسم و رسالت اجتماعی همگان" تعریف کرده است و همه ساله از تاریخ روز جهانی اتیسم به مدت یک ماه بر اطلاع‌رسانی بر این موضوع تمرکز می‌شود.
۱۳ فروردین ۱۴۰۳ ۱۰:۲۰
تعداد بازدید : ۴۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید