سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۳۰

اخبار

آغاز کلاس‌ مهارت‌های زندگی در مرکز مشاوره بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران

کلاس‌های آموزشی مهارت‌های زندگی ویژه نوجوانان در مرکز مشاوره و بهداشت روان صنعت نفت گچساران آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران، این کلاس‌های آموزشی ویژه نوجوانان 13 تا 16 سال خانواده‌های زیرپوشش نفت و گاز گچساران بوده و در دو گروه مجزای پسران و دختران آغاز شده است.
دکتر تراب احمدی از پزشکان طب سلامت بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در این کلاس آموزشی در جمع نوجوانان شرکت کننده دوره نوجوانی را دوره گذار از مرحله کودکی به نوجوانی و بزرگسالی عنوان کرد و گفت: این دوران پر از شور، هیجان و انرژی بوده که همین انرژی و تازگی خیلی کمک کننده و نشاط‌آور است.
وی با بیان این که سن آغاز تغییرات نوجوانی در کشورها و حتی استان‌ها و مناطق مختلف متغیر است، تصریح کرد: در این دوره تغییراتی از جمله تغییرات جسمی، اجتماعی، اخلاقی و حوزه شناختی و روانشناختی اتفاق می‌افتد و تمام این تغییرات باید با شناخت دقیق از توانمندی‌ها و برنامه‌ریزی دقیق برای آینده فردی و اجتماعی باشد تا به هدف مود نظر خود برسیم تا فرد در آینده برای پذیرفتن نقش خود آمادگی داشته باشد و در انجام آن موفق عمل کند.
دکتر احمدی معتقد است در این سن ذهن نوجوان رشد پیدا می‌کند و ذهن قدرت تفکر بیشتری پیدا میکند و رؤیای آرمانی و ایدآل گرایانه برای خود دارد و بسیاری از دانشمندان، پزشکان مکتشفین و افراد موفق، تصمیم‌های کلیدی خود را از همین دوران نوجوانی گرفته‌اند.
وی با اشاره به برخی مخاطرات این دوره یادآور شد: خودمحوری و استثنا انگاشتن خود و انجام کارهایی در این بخش، تغییرات در حوزه اخلاق و تغییرات اجتماعی اخلاقی و وارد شدن کودک به دنیای نوجوانی و اجتماع، احساس استقلال از جمله این مخاطرت بوده که باید به درستی هدایت شود.
دکتر احمدی ورود به فضای بزرگ اجتماع دنیای مجازی را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی نوجوانان دانست و خاطرنشان کرد: شناخت بهتر نوجوان از خود و ترسیم آینده سبب شکوفا شدن استعدادهای نوجوان شده و خانواده‌ها در این راه نقش تأثیرگذاری ایفا می‌کنند.
وی افزود: اهمیت برقراری ارتباطی موفق و دوسویه با فرزندان و فرزندان با پدر و مادر و خانواده و همچنین کمک گرفتن از مشاوره مطلوب از دیگر موارد مورد تأکید برای گذراندن مطلوب این دوره است.

آموختن مهارت‌های زندگی، کمک به رشد فردی و اجتماعی، رشد هیجانی و شناختی نوجوان است
فریده افشین‌پور مسئول مرکز مشاوره و بهداشت روان صنعت نفت گچساران و کارشناس و مربی این دوره آموزشی در زمینه برگزاری این کلاس‌ها تصریح کرد: دوران نوجوانی دوران پرمشکلی بوده و اگرچه اکثر نوجوانان این دوران را بدون مشکلات جدی پشت سر می‌گذارند اما در برخی موارد نوجوانان دچار آشفتگی هیجانی می‌شوند و از جهاتی تحت تأثیر آنی آشفتگی قرار می‌گیرد.
وی افزود: با توجه به این‌‌که مهارت‌های تفکر انتزاعی نوجوانان در این مرحله هنوز به خوبی پرورش نیافته است، این دوران آبستن مشکلات زیادی بوده و ما باید بدانیم چطور از نوجوانان در برابر تحقیر خود، تفکر نامعقول، هیجانات اضطراب‌آور و رفتارهای خودمخرب حفاظت کرده و با تعلیم تفکر، احساس و رفتار سالم از آن‌ها انسان‌های انعطاف‌پذیر بسازیم و این ابزارها به این دلیل در اولویت هستند که پیشگیری آسانتر از درمان است.
افشین‌پور با بیان این‌که برگزاری این دوره آموزشی به نفع رشد خود، رشد اجتماعی، رشد هیجانی و رشد شناختی نوجوان است، یادآور شد: آموزش‌ها در این دوره به صورت عملی بوده و در پایان به نوجوانان تکلیف داده می‌شود و تکالیف مورد بررسی های روانشناختی قرار می‌گیرد.

مهارت های زندگی96 5
مهارت های زندگی96 4
مهارت های زندگی96 3
مهارت های زندگی96 2
مهارت های زندگی96 1

مهارت های زندگی96 6

۲۱ تیر ۱۳۹۶ ۰۹:۱۶
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۳۳۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید